Biblioteksdagarna tillbaka – tillfälle att mötas igen

20 apr 2022 • 2 min

Temat för Biblioteksdagarna 2022 i början av maj är Vägval. Efter två års pandemi som innebar en helt inställd konferens och en digital variant, är evenemanget tillbaka.

Karin Martinsson Stattin är utredare på Svensk biblioteksförening.

Den 5 och 6 maj är det dags för Biblioteksdagarna 2022, i år på Lilla Cirkus på Djurgården i Stockholm. Karin Martinsson Stattin är utredare på Svensk biblioteksförening och projektledare för Biblioteksdagarna och hon konstaterar att ”det känns helt underbart” att åter ha möjligheten att anordna en fysisk konferens för bibliotekssektorn.

Det är valår i år och det märks även på Biblioteksdagarna 2022, inte minst på temat för året, Vägval.

– Vi kommer att ha några punkter med politiker och vi kommer att ta upp flera olika frågor där biblioteken står inför olika slags vägskäl eller vägval. Hur ska man göra med finansieringen av e-medier? Hur tänker man när man publicerar sig på sociala medier? Ska vi digitalisera kulturarvet eller ska vi inte? Ja, det är klart vi ska men det finns val kvar att göra, säger Karin Martinsson Stattin.

Hon poängterar att tanken är att konferensen ska vara för hela sektorn, folkbibliotek, forskningsbibliotek, sjukhusbibliotek, skolbibliotek och specialbibliotek.

– Vi har många aktiviteter i föreningen, bland annat expertnätverk som då får chansen att träffa varandra och utbyta idéer. Vi vill vara en samlande och peppande kraft för alla biblioteksmedarbetare i alla sektorer. Dessutom är det ju roligt om vi kan få uppmärksamhet även utanför bibliotekssfären, menar Karin Martinsson Stattin.

Biblioteksdagarna 2022 avslutas med en intervju med författaren och professorn Geoffrey Roberts. Irländarens bok Stalins Library: A Dictator and His Books har ännu inte översatts till svenska.

– Det pratas så ofta om att bildning och läsande är motmedlet som gör att man inte ska kunna bli en despot och diktator. Men det är väl inte riktigt så enkelt, konstaterar Karin Martinsson Stattin.

Hon ser fram emot att kunna träffa föreningens medlemmar, det är tre år sedan Biblioteksdagarna kunde anordnas ”live”.

– Att träffa alla, det ska bli så roligt. Vi som bara har haft digitala möten i två år. Programmet är verkligen inte sekundärt men det är viktigt att kunna mötas på riktigt, säger Karin Martinsson Stattin.