Trögt för e-boken
15 nov 2012 • < 1 min
Att e-bokens genombrott på bred front i Sverige går trögt börjar bli en gammal sanning. I offentligheten (läs media) börjar...
Att e-bokens genombrott på bred front i Sverige går trögt börjar bli en gammal sanning. I offentligheten (läs media) börjar allt fler nu öppet spekulera i att e-boken möjligen inte kommer att bli en stor sak i Sverige.
I en artikel i Svenska Dagbladet idag försöker man reda ut några av de viktigaste skälen till att utvecklingen går långsamt i Sverige. Några av de saker som nämns känner vi igen:
Dåligt utbud och bristande långsiktighet hos aktörerna dvs det behövs en medveten strategi och framför allt uthållighet; Både läsplattor och e-böcker är för dyra, bland annat för att e-böcker beläggs med 25-procentig moms istället för den 6-procentiga som gäller för fysiska böcker.
Samtidigt finns det ett stort intresse för e-böcker, det visar inte minst den ökande utlåningen på folkbiblioteken. Men ribban för att köpa en e-bok är för högt satt. Det konstateras också att biblioteken är den största förmedlaren av e-böcker: nio av tio e-böcker är inköpta av biblioteken.
I mitten av nästa vecka utkommer BBL nr 9 då presenteras den webbenkät som Stockholms stadsbibliotek genomfört i syfte att kartlägga vilka som lånar e-böcker i Stockholm och varför. Även i den bekräftas att man allmänt uppfattar e-boken som dyr och att man inte tror att förlagens e-bokspolitik med t ex karantäntider, påverkar en eventuell försäljning i positiv riktning.




0 kommentarer