Helsingborg gör digital nysatsning

9 apr 2018 • 3 min

Med robotar, spelkonsoler och kraftfulla datorer vänder sig Helsingborgs Stadsbiblioteks digitala nysatsning till både ­nybörjare och mot digitala proffs. Med Digidel stärks också den digitala samverkan i staden.

Invigningen av Digidel hölls den 13 februari.

Genom det treåriga projektet Digidel tar Helsingborgs stadsbibliotek initiativ till att ytterligare lyfta det digitala medvetandet i Helsingborg, utsedd till Sveriges bästa IT-kommun 2015. Ambitionen är att på olika sätt presentera de möjligheter som öppnar sig genom digitalisering.

Satsningen är bred och vänder sig både till den helt datorovana pensionären och till digitalt drivna medieaktörer. Dessutom skapas en plattform där stadens olika förvaltningar kan utbyta erfarenhet, kunskap och tips om digitala möjligheter och lösningar.

– Förhoppningsvis kan vårt projekt bidra till kunskapsdelning och synergieffekter bland förvaltningar som kan leda till att de sparar pengar, berättar bibliotekschefen Catharina Isberg.

Hösten 2017 sparkades projektet i gång. Stadens digitaliseringsavdelning och digitaliseringsdirektör är starka spelare i satsningen.

– Deras muskler när det gäller kompetens och resurser är nödvändiga för att vi ska kunna göra den breda satsning vi önskar, säger Josefin Andersson, utvecklare och strateg på biblioteket.

Alla oavsett förkunskaper ska på något sätt kunna medverka i projektet.

Utrymmet som ligger mitt i biblioteket är indelat i tre zoner:  Kunskapsförmedling inom digitalisering riktad såväl mot nybörjare som mot digitalt vana användare. En plattform där stadens förvaltningar kan utbyta erfarenheter och kunskap inom digital hantering. Och så arbetsrum där intresserade kan arbeta tillsammans för att skapa och utveckla digitala projekt.

Samtliga zoner är utrustade med olika kraftfulla datorer, informationsskärmar (den största 82 tum), skrivare och 3D-skrivare.

Digidel ska också jobba uppsökande för att spåra grupper som inte hittat in i den digitala världen.

– Vi kommer att synas på träffpunkter för äldre, fritidsgårdar, köpcentra, evenemang, mässor med mera, säger Catharina Isberg.

Genom att komplettera ett basutbud med olika specialinriktningar hoppas biblioteket kunna attrahera även de redan digitaliseringsfrälsta.

Fysisk närvaro är ett begrepp som sällan kopplas ihop med digitalisering. Men ledningen för biblioteket ser det annorlunda.

– För oss är det värdefullt att skapa en fysisk digital plats för att stärka bibliotekets position som en plats för lärande. Vi vill också göra biblioteket strategiskt viktigt för stadens olika verksamheter, menar Catharina Isberg.

Projektet finansieras inom budgetramen.

– Vi har kartlagt våra interna digitala resurser som spretat på lite olika håll men nu koncentrerats i en stark och fokuserad digital enhet.

När det gäller tekniken har stadens digitaliseringsavdelning bidragit en hel del.

– Men vi samarbetar även med andra inom kulturförvaltningen och stadens kommunikationsavdelning vilket skapar delaktighet och samverkan som säkert sprider intresse för projektet även bland andra förvaltningar, hoppas Catharina Isberg.

Ledningen har medvetet satt tidspress på projektets utveckling.

– Detta är en satsning som ska förknippas med snabb förändringstakt och hög hastighet, en form av agil metodutveckling med krav på att vi är smidiga i både beslut och genomförande.

I ett sådant här projekt fungerar det inte med långa planer och väldigt mätbara planer och strikt planering. Det handlar i stället om att stärka alla medarbetare för att få dem att känna att de har ett stort mandat till beslut i sitt uppdrag säger Catharina Isberg.

För att få lockande kött på de digitala benen så kommer Digidel att arrangera olika tema-aktiviteter.

– Först ut är Boende och Smarta Hem, där vi visar hur den digitala tekniken kan användas och underlätta i bostaden. Nästa tema blir Berättande. Inslag kan exempelvis bli hur man digitaliserar fotoalbum, publicering på nätet eller hur man bygger en storyline. Hälsa och Demokrati är andra teman som står på tur, berättar Josefin Andersson. Därutöver arrangeras olika prova på-aktiviteter.

– Man kan få se hur 3D-skrivare fungerar eller prova att jobba med 3D-pennor. Här finns PlaystationVR där besökaren kan gå in i VR-världen, möjlighet att jobba med ozobottar – små minirobotar som programmeras med hjälp av olika färgkoder och mycket, mycket annat, säger Josefin Andersson.

– Dessutom har vi vår robot Nao som kan programmeras för interaktion så att den kan prata, dansa, hälsa och svara. Tillåter vädret kommer vi också erbjuda möjlighet att flyga drönare.

Projektet Digidel (digital delaktighet), invigdes den 13 februari.

Digidel

[fakta id=”17624″]