Tankesmedja om folkbibliotek

1 jun 2012 • < 1 min

Sommaren är kort och en av höstens stora årliga evenemang är Bok & Bibliotek – i år med nordiskt tema. På mässan ges även biblioteken möjlighet att lyfta frågor. Till exempel kommer Biblioteken i Gävleborg att bjuda in till tankesmedja om folkbibliotek i kulturhus på Bok- och biblioteksmässan.Finns det rum för folkbildning på framtidens upplevelsebaserade folkbibliotek med kafé och klättervägg? Det finns en tydlig trend att samla det lokala folkbiblioteket tillsammans med andra verksamheter i ett kulturhus. Det pågående och omdebatterade projektet med Kulturväven i Umeå (se BBL nr 3/2012) är bara ett exempel på att biblioteket som en plats för möten och upplevelser betonas allt mer. Att planera för folkbibliotek i kulturhus är även en aktuell fråga i Gävleborgs län.

Därför vill man ha en dialog och ett samtal kring detta i ett seminarium under rubriken ”Folkbibliotek i Kulturhus – på vinst eller förlust?” Vad vinner och riskerar man genom ökad samverkan med andra verksamheter i ett kulturhus?

Biblioteksanställda, politiker och tjänstemän verksamma inom kulturområdet är välkomna att besöka Region Gävleborgs monter och bidra till tankesmedjan med kunskaper, insikter, erfarenheter, tankar, idéer eller förväntningar.

För mer information om medverkan, eller idéer och förslag kring infallsvinklar som bör tas upp under programmet kan man kontakta Gunilla Hultsjö, Gävle Bibliotek eller Marcus Strand, Sandvikens Folkbibliotek.

Seminariet äger rum torsdag 27 september.