Uppdrag: Påskynda omställningen till öppen vetenskap

27 apr 2021 • < 1 min

Regeringen förtydligar uppdraget till Kungliga biblioteket och Vetenskapsrådet att samordna arbetet mot öppen vetenskap.

Målet är att all forskning som är offentligt finansierad ska vara öppen för alla att läsa omedelbart när den publiceras. Detta ska gälla redan från och med i år.

Nu förtydligar regeringen uppdraget som går ut på att främja och samordna arbetet med att införa öppen tillgång till forskningsdata och vetenskapliga publikationer. KB och Vetenskapsrådet ska gemensamt göra en kartläggning, analys och bedömning av hur arbetet går. Detta ska lämnas till regeringen senast den 7 mars nästa år och en delrapport ska lämnas redan den 4 oktober.

Även universitet och högskolor får ett nytt uppdrag av regeringen att påskynda omställningen.

– Det är glädjande att regeringen förtydligar att det här är ett gemensamt ansvar, och att lärosätena nu fått ett uttalat uppdrag att utveckla arbetet med öppen vetenskap, säger riksbibliotekarie Karin Grönvall i ett pressmeddelande.

Enligt regeringen behöver universitet, högskolor och forskningsfinansiärer ta ett gemensamt ansvar för att skapa incitament som stödjer öppen vetenskap.

– Uppdragen vi ger har som syfte att påskynda omställningen till ett öppet vetenskapssystem genom samarbete, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning i ett pressutskick.

Det är fortfarande en bit kvar till att målet ska nås och varje år sammanställer KB de totala utgifterna för vetenskaplig publicering i Sverige. Under 2019 betalade universitet och högskolor drygt en halv miljard kronor för publicering av vetenskapliga artiklar, prenumerationer på vetenskapliga tidskrifter och inköp av vetenskaplig litteratur. Det motsvarar ungefär 1 procent av den offentligt finansierade forskningsbudgeten.