Ny överbibliotekarie i Uppsala

7 aug 2012 • < 1 min

Lars Burman har utsetts till ny överbibliotekarie vid Uppsala universitet. Beslut togs av rektor Eva Åkesson i slutet av juli....

Lars Burman. Foto: UU

Lars Burman, född 1958, är professor i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet, och sedan 2003 rektorsråd inom kulturområdet. Han har deltagit i uppbyggandet av ämnet retorik vid universitetet och var under sex år prefekt för den litteraturvetenskapliga institutionen. Han har ett mångårigt engagemang i biblioteksfrågor och har varit ledamot i universitetsbibliotekets styrelse sedan 2004. Han är även inspektor vid Värmlands nation samt gift med författaren Carina Burman tillika docent i litteraturvetenskap och också verksam vid Uppsala universitet.

Uppsalas universitetsbibliotek, som omfattar Carolina Rediviva och campusbiblioteken, har cirka 200 anställda (varav cirka 115 är bibliotekarier) och bedriver också utvecklingsarbete inom digital publicering samt ansvarar för ett betydande kulturarv med värdefulla och sällsynta specialsamlingar. Överbibliotekarien leder verksamheten och har en viktig roll i den svenska och internationella biblioteksvärlden. Lars Burman efterträder Ulf Göranson som varit Uppsala universitets överbibliotekarie sedan 1996.

– Det är ett mycket spännande arbete med stora utmaningar. Vi befinner oss mitt i en digital revolution inom informationsområdet där biblioteken har en central roll och ska ligga i framkant. Samtidigt finns en fantastisk samling kulturminnen att förvalta och tillgängliggöra, säger Lars Burman.

Lars Burman tillträder tjänsten på halvtid från 1 september och på heltid från 1 oktober.