Avhopp från Gates-finansierad Ifla-stiftelse

26 jan 2023 • 2 min

Beslut om framtid och ledning har fått tidigare Ifla-ordföranden Christine Mackenzie att lämna styrelsen för stiftelsen SIGL. Samtidigt pågår samtal med SIGL:s generalsekreterare Gerald Leitner, som sparkats från samma position inom Ifla, om en ny roll som rådgivare.

Iflas stiftelse SIGL förvaltar de mångmiljondollar-donationer som Bill och Melinda Gates stiftelse de senaste åren skänkt till organisationen. Det gör stiftelsen till en maktfaktor i relation till sin stiftare, vilket bekräftas av det faktum att huvuddelen av Iflas budget täcks av pengar därifrån.

I ett inlägg på Twitter häromdagen skriver australiska Christine Mackenzie, som liksom övriga ledamöter har förflutet som ordförande för Ifla, att hon valt att lämna styrelsen. Anledningen är beslut som fattats om framtida inriktning och ledarskap, skriver hon.

”Som ledamot med avvikande uppfattning kan jag inte längre vara en effektiv röst i styrelsen och tjäna stiftelsen och dess förmånstagare intressen.”

SIGL-ledamoten Inga Lundén, som bland annat har varit stadsbibliotekarie i Stockholm, kommenterar kollegans avhopp i ett sms till Biblioteksbladet. ”Styrelsen beklagar verkligen. Hon har gjort ett bra och viktigt jobb för SIGL.”

Medan styrelsen utgörs av tidigare ordföranden innehas posten som generalsekreterare för SIGL av Gerald Leitner. Österrikaren har haft samma position inom Ifla men styrelsen befriade honom förra våren från hans arbetsuppgifter efter att han anklagats för att ha skapat ett arbetsklimat byggt på skrämsel och tystnad.

”En organisation i totalt nödläge”, som tre styrelseledamöter uttryckte det efter att ha läst de två externa utredningar som genomförts innan styrelsen fattade sitt beslut.

Leitner befriades i höstas helt från sitt Ifla-uppdrag efter en förlikning men har trots detta kvar sin position inom SIGL.

Inga Lundén berättar dock att han har fått ett erbjudande från styrelsen om att bli rådgivare i operativa frågor. Hon skriver att ”samtal pågår kring detta uppdrag”, och att det som ligger bakom erbjudandet är ”såväl juridiska skäl som Gerald Leitners kunskap och erfarenhet”.

Av allt att döma råder det dock osäkerhet om hans status i relation till SIGL. Tidigare i veckan framstod det som att han redan fått en ny mindre formell roll när han presenterades som ”board advisor” på SIGL:s webbplats. Uppgiften ändrades dock någon dag senare och nu bär han åter titeln generalsekreterare.

”Som sagt: Samtal pågår”, sms:ar Inga Lundén.

Biblioteksbladet har sökt Christine Mackenzie och SIGL-ordföranden Glòria Pérez-Salmerón.