"Lättare för Hamas att mobilisera utan bibliotek"

10 jan 2024 • 2 min

Biblioteken i Gaza är förstörda, antingen nerbrända eller bombade. Det hävdar den palestinsk-svenske forskaren Abdalhadi Alijla, själv uppvuxen i Gaza.

Som ung tillbringade Abdalhadi Alijla mycket tid på kulturcentret Rashad al-Shawa i Gaza, särskilt på Tamari Sabbagh-biblioteket.

– Det var en plats för sekulära ungdomar. Eller ungdomar från sekulära, liberala familjer. Vi samlades där och drack Nescafé och kaffe. Gaza var en så tätbefolkad stad, det var mycket folk överallt men det biblioteket var en plats där vi kunde mötas, säger Abdalhadi Alijla.

Hela hans familj är kvar i Gaza så det är en dämpad och orolig forskare som pratar med Biblioteksbladet. Abdalhadi konstaterar att på närliggande Al-Azhars universitetets bibliotek och på Islamiska universitetets bibliotek var det alltid fullt.

– Tamari Sabbagh-biblioteket var en del av vår kultur. Vi anordnade workshops och festade där. Det huset är en viktig del av Gazas historia och en viktig faktor i skapandet av en generation av sekulära och liberala ungdomar. Det var också en plats som Hamas hatade mycket just därför, förklarar Abdalhadi Alijla.

Forskaren Abdalhade Alijla har sin familj kvar i Gaza. Han minns biblioteken som en viktig plats för sekulära palestinier, inte minst kvinnor.

Han lägger till att Hamas många gånger har försökt ta över det kulturella centret, utan att lyckas. Han menar att det beror på att det är Gaza stad, Gaza kommun, som har stått bakom centret.

Men nu är centret och dess bibliotek förstört och Abdalhadi Alijla är överraskad. Han trodde att Israel skulle låta biblioteken vara i fred men så blev det inte. Han har undersökt saken och kommit fram till att de stora biblioteken, som nyss nämnda Al-Azhars universitetsbibliotek liksom Islamiska universitetets bibliotek, Mansour-biblioteket, Edward Said-biblioteket och Gazas kommunala, allmänna bibliotek, alla är förstörda.

Abdalhadi Alijla menar att biblioteken var en mötesplats, en plats för diskussioner, för sekulära och liberala, unga män och kvinnor. Dit kunde även kvinnor gå för att läsa böcker och för att komma bort från familjemiljön.

– Det är också så att bildning och utbildning har hög status i Gaza, många är välutbildade men nu plötsligt finns inga fysiska böcker kvar längre. Det är en farlig situation. Har människor ingen utbildning är det lättare för till exempel Hamas att mobilisera dem till att bli extremister, säger Abdalhadi Alijla som lägger till att böcker och bibliotek öppnar dörrar till världen utanför.