Säters seniorer får fixotek

20 sep 2018 • < 1 min

Säters bibliotek drar igång en rad aktiviteter för äldre. Med hjälp av pengar från Stärkta bibliotek vill de erbjuda fler mötesplatser och ett seniorfixotek.

Säters bibliotek har fått 900 000 kronor från Stärkta bibliotek för att satsa mer på seniorer, särskilt seniorer med åldersrelaterad funktionsnedsättning.

– Vi vill utveckla vår verksamhet och ta reda på vad äldre har för behov. Det här blir ett stort lärandeprojekt för att stärka deras digitala delaktighet, säger Anette ­Stengård, chef på kommunens kulturförvaltning.

Satsningen genomförs på flera sätt. Dels ska bibliotekets befintliga makerspace utvecklas så att det också riktar sig till personer med åldersrelaterad funktionsnedsättning. Dels ska det byggas ett nytt makerspace, Seniorfixotek, på ett särskilt boende. Det blir en mötesplats för bildning och litterära upplevelser där användarna får tillgång till ny teknik, ­exempelvis hjälpmedel för att läsa böcker.

Anette Stengård. Foto: Säters kommun/Jonas Lindgren.

En projektsamordnare kommer att ­anställas och bättre samarbeten ska jobbas upp med socialförvaltning, pensionärsföreningar, ­universitet och högskolor och studieförbund.

– De äldre tycker att det finns för få ­mötesplatser och därför ska vi arrangera ­berättarkaféer runt om i kommunen. En MIK-bibliotekarie kommer att vara med på mötena för att se vad det finns för behov av digital hjälp.

Pengarna från Stärkta bibliotek används under ett år men förhoppningen är att projektet blir treårigt. Till år två planerar biblioteket att söka medel till en buss som åker och hämtar seniorer i hemmet för att köra dem till biblioteket.

– Det är fantastiskt kul att få pengar, vi är väldigt i gasen med projektet, säger Anette Stengård.