Ny RB utsedd

1 mar 2012 • < 1 min

Foto: Jens Gustavsson

Nu är det klart. Gunilla Herdenberg, i dagsläget chef för Avdelningen Nationell samverkan vid Kungliga biblioteket, blir ny riksbibliotekarie efter Gunnar Sahlin. Gunilla Herdenberg är 56 år och  har varit på KB sedan 2007 då hon tillträdde som chef för avdelningen Nationell samverkan. Från år 2000 och framåt var hon bibliotekschef i Lund och dessförinnan bibliotekschef i Bromölla i tio år. Hon har också arbetat en tid vid Chalmers Arkitekturbibliotek och varit vice ordförande i Svensk Biblioteksförenings styrelse.

Utbildningsdepartementet har alltså utsett en person som har en fot i folkbiblioteksvärlden och en i forskningsbiblioteksvärlden och som genom sin långa erfarenhet kommit att skaffa sig en god överblick över det samlade svenska biblioteksväsendet. En gissning är att många nu får nytt hopp ifråga om hur KB:s nya samordnande uppdrag för Sveriges bibliotek framöver kommer att hanteras.