Personalen viktigast i nybyggt bibliotek

30 aug 2021 • 3 min

På onsdagen invigdes Skellefteås nya stadsbibliotek i nybyggda Sara kulturhus. Så här ser det ut. Artikeln har uppdaterats.

Entrén leder in mot biblioteket. Foto: Sven Burman

När det var en dryg  vecka kvar till öppning jobbade personalen in i det sista för att göra klart nya biblioteket i Sara kulturhus i Skellefteå.

– Men personalen är den viktigaste resursen, säger bibliotekschef Mikke Ejrevi.

Den 8 september öppnar Skellefteås nya kulturhus med stadsbiblioteket som det första som besökarna möter. Och de sista dagarna är det mycket som ska hinna komma på plats.

– Ja, det är verkligen fullt upp. Som i alla nybyggnationer blir det lite tidsförskjutningar och vi har bland annat väntat på belysning på hyllorna för att kunna börja packa upp böckerna. Men nu kör vi för fullt, sade bibliotekschef Mikke Ejrevi inför öppningen.

Planeringen och förberedelserna för flytten har pågått sedan 2015 då kommunen beslutade att bygga nya kulturhuset. Prislappen ligger på drygt 1,1 miljard kronor, byggnaden lanseras som klimatklok, byggd i trä och med solpaneler på taket. Men Mikke Ejrevi betonar att det viktigaste i det nya biblioteket fortsatt är personalens kompetens.

– Huset är hur häftigt som helst och biblioteksrum och utställningshall fantastiskt fina. Men lokalen kan aldrig göra en verksamhet, det gör personalen. Vi vill lyfta att det är kompetensen hos personalen som är vår största styrka.

Sara kulturhus i Skellefteå invigs i dag, onsdag. Foto: Jonas Westling

De nya lokalerna kostar även mer i drift.

– Budgetmässigt satsas det mycket på kultur i Skellefteå just nu, men den stora budgetökningen går till lokaler, säger Mikke Ejrevi.

Huset är döpt efter Sara Lidman och på biblioteket finns ett särskilt rum för Västerbottensförfattare. Biblioteket och litteraturen ska märkas i hela huset.

– Man kommer att drabbas av biblioteket direkt när man kommer in, säger Mikke Ejrevi.

Utgångspunkten är att kultur och litteratur bidrar till en bättre värd och därmed ska det finnas erbjudanden som besökarna råkar ramla på när de är i huset. Exempelvis boktips till lunchen. För till skillnad från tidigare bibliotek, dit besökarna gick för att besöka just biblioteket, är tanken nu att besökare kommer till kulturhuset även i andra ärenden. Och då ska de inte undgå att möta bibliotekets erbjudanden.

Mikke Ejrevi, bibliotekschef i Skellefteå.

Trots det något stressiga dagarna som väntar före öppning vill Mikke Ejrevi uppmärksamma all personal som har kämpat och hållit humöret uppe trots vissa motgångar på vägen.

– Nu är det lite av en småpanikkänsla, men det är spänning i luften. Det finns en positiv energi som många orkat hålla i och jag är glad för det, för det har varit en ”bumpy ride” – som sig bör.

Fakta Sara kulturhus

• Är 80 meter och 20 våningar högt.
  • Är byggt av trä från trakten.
  • Beskrivs som energismart med solpaneler, batteri och värmepump.
  • Är delvis möblerat med möbler som har blivit över när Skellefteå kommuns verksamheter har flyttat, för att återanvända snarare än att köpa nytt.
  • Rymmer bibliotek, konsthall, museum, teater, hotell och restaurang.

Illustration: White arkitekter