Nya politiker att uppvakta snart på plats

14 sep 2022 • < 1 min

När nya politiker tar plats i såväl riksdagen som kommun- och regionfullmäktige har biblioteksvärlden ett jobb att göra. ”Måste visa vad vi alltid har stått för,” säger Karin Linder från Svensk biblioteksförening.

Även om det mesta tyder på ett kommande maktskifte i Sverige är det för tidigt att säga vad det kommer att innebära för biblioteksvärlden. Mycket beror på de förhandlingar som förs och vilka partier som får vilka ministerposter.

Det konstaterade generalsekreterare Karin Linder i ett direktsänt samtal med Björn Orring, press- och opinionsansvarig på Svensk biblioteksförening.

– Det är inte solklart vem som vill ta ansvar för utbildning och kultur, vi får avvakta där, säger Karin Linder.

Men hon konstaterar att det finns ett jobb för föreningen att göra framöver. Det handlar inte bara om att kontakta nya ministrar, utan även nya ledamöter i riksdagsutskotten och andra nya politiker och tjänstemän.

– Vi jobbar med samma frågor som vi alltid har gjort. Där kommer vi att intensifiera vikten av bibliotekslagen och vikten av professionen.

Även ute i kommunerna kommer många nya politiker att ta plats i de beslutsfattande rummen.

– Det är viktigt att vara noggrann med armlängds avstånd, men biblioteken har också ett ansvar att informera nya politiker, säger Karin Linder.

I valrörelsen var kultur- och utbildningsfrågor ganska frånvarande och få partier lovade något konkret när det gäller biblioteken. Frågor om digitalisering av kulturarvet och bemannade skolbibliotek har lyfts, men mest som något bra utan bindande löften, konstaterade Karin Linder.

–  Alla är välvilligt positiva, men det finns inte riktigt någon som man kan ställa till svars för konkreta löften. Men det är både bra och dåligt. Den där välvilligheten ska vi dra nytta av.