”Skamligt och rättsvidrigt att förstöra bibliotek”

4 mar 2024 • < 1 min

Generalsekreterarna för Svensk biblioteksförening, Sveriges författarförbund och Sveriges museer fördömer förstörelsen av kulturarv i Ukraina och Gaza.

I en gemensam debattartikel fördömer Silvia Ernhagen, Grethe Rottböll och Gunnar Ardelius, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening, Sveriges författarförbund respektive Sveriges museer, förstörelsen av Ukrainas och Gazas kulturarv:

”Att kulturell infrastruktur blir måltavlor i krig är inte bara skamligt och rättsvidrigt, utan också helt förödande för kulturen och människors identitet.”

Nio bibliotek i Gaza helt har förstörts i den israeliska arméns bombningar, skriver generalsekreterarna. Däribland Diana Tamari Sabbagh-biblioteket som hade tiotusentals böcker i sina samlingar. Även Omarimoskén, byggd på 600-talet, och dess bibliotek har förstörts. I moskéns samlingar fanns manuskript från 1300-talet.

De framhåller uppgifter från Ukraina från förra sommaren om att över 600 bibliotek har förstörts av Ryssland sedan krigets början 2022.

Den ukrainska webbtidskriften Chytomo har dock nyligen rapporterat om en färskare undersökning som kommit fram till att 131 folkbibliotek har förstörts i landet och att närmare 750 har skadats sedan den fullskaliga invasionen inleddes. 415 bibliotek har enligt denna undersökning förlorat delar av sina samlingar och totalt bedöms 1,5 miljoner böcker och andra medier ha förstörts.

Den systematiska ödeläggelsen omfattar också museer, arkiv och andra kulturinstitutioner. I Ukraina har över 90 museer och gallerier förstörts, enligt de tre generalsekreterarna, samt mer än 28 teatrar och konsertsalar. Bilden är densamma i Gaza, med flera ödelagda museer med mångtusenåriga arkeologiska föremål.

”Gazas stadsarkiv, där de senaste 150 åren av Gazas historia hade arkiverats, ligger i ruiner på grund av den israeliska armén direkta bombardemang och den efterföljande eldsvådan.”

Generalsekreterarna fördömer förstörelsen av den kulturella infrastrukturen i Ukraina och Gaza. ”Det är ett direkt angrepp på palestiniers och ukrainares kulturella rättigheter. Att ödelägga bibliotek, arkiv och museum är ett sätt att skada det levande ekosystem som varje språk och varje kultur behöver för att blomstra.”