Forskare: Allt fler positiva till användning av persondata

6 dec 2017 • 2 min

Allt fler är optimistiska till att vår personliga information används i olika sammanhang, men samtidigt litar vi inte inte på aktörerna som har tillgång till informationen. Den slutsatsen drar forskaren Jacob Dexe som är en av föreläsarna på Forskardagen som arrangeras i dag.

Foto: Rice och Björn Orring
Forskardagen hålls på Citykonferensen i Stockholm. Jacob Dexe är en av föreläsarna. Foto: Rice och Björn Orring

I dag arrangeras Forskardagen och årets tema är forskning om integritetsfrågor ur samhälleligt, tekniskt och juridiskt perspektiv. Jacob Dexe är en av föreläsarna på plats. Han forskar om samhällspolitik och it på Research Institutes of Sweden, Rise, och avslutar dagen med en föreläsning om att integritet inte längre handlar om huruvida vi blir övervakade eller inte, utan snarare om i vilka sammanhang information sprids och vilken möjlighet vi har att kontrollera det.

– Det finns en ökad optimism kring användning av personlig information. Allt fler förstår värdet av det och accepterar att information kan användas på olika sätt, men samtidigt ser vi en ökad trend att allt fler är oroliga för exakt hur informationen används. Vi har alltså en vilja att använda information men vi litar inte på dem som ska använda sig av den, säger han.

Jabob Dexe anser att det är bra att många aktörer har tillgång till våra personuppgifter. Att stora databaser på sikt gör att bättre produkter skapas och att system som används i viktiga samhällsfunktioner kan förbättras.

– Trots att det finns många olika sätt att identifiera dig som person så är ingen intresserad av att göra den analysen. Men det är klart att det samtidigt finns en risk för att information ska spridas bortom det vi anser är acceptabelt.

Vad ser du för utmaningar för biblioteken när det gäller integritetsfrågor?

– Biblioteken sitter i en speciell sits. Här jobbar ofta informationskompetent personal som kan utbilda andra i hur information används. De är en viktig del av pusslet som är hur vi ska bygga upp samhället i stort för en ökad kunskap om hur information används och sprids.

Hur ser du på nya dataskyddslagen GDPR som kommer i maj nästa år?

– Många tror att lagen kommer att lösa integritetsfrågan. Det är inte sant. Att få en god integritet är en ständig process. GDPR visar snarare en ögonblicksbild av risker och beteenden som man försöker lagstifta om, men det täcker inte alla risker som finns. Vad vi snarare behöver göra är att öka tilliten och förståelsen så att fler kan kan använda sig av vår information, säger Jacob Dexe.