Varianter av kreativitet på Biblioteksdagarna

27 mar 2024 • 2 min

På temat kreativitet hålls årets Biblioteksdagar i Skellefteå. De leds av skådespelaren Fransesca Quartey och huvudtalare är forskaren Palle Dahlstedt.

Biblioteksdagarna 2024 hålls i Skellefteå, bland annat i Sara kulturhus. Foto: Sven Burman

I Sara kulturhus, byggt med inspiration från Sara Lidman, tar Biblioteksdagarna 2024 avstamp och i två dagar, 22-23 maj, diskuteras och samtalas om biblioteksfrågor ur olika aspekter. Årets tema är kreativitet.

Fransesca Quartey, tidigare vd för Västerbottensteatern, är moderator för Biblioteksdagarna 2024. Foto: Sara kulturhus

Dagarna leds av skådespelaren och regissören Fransesca Quartey som tycker att ”bibliotekarier är jordens salt” och att arbetet de utför har ett omistligt värde i en demokrati. Hon kommer själv även att hålla i en workshop på temat ledarskap.

– De ska handla om det inre ledarskapet, alla ska kunna känna igen sig och det är inte bara fokus på chefer, säger Lisa Gemmel, press- och opinionsansvarig på Svensk biblioteksförening och den som håller i planeringen av Biblioteksdagarna.

– Det ska vara väldigt interaktivt. Tanken är att man genom att våga själv ska bli tryggare i sitt ledarskap. Det kan bli en utmaning, men jag tror att man kommer därifrån med nya insikter om sig själv.

Huvudtalare är både tonsättare och forskare: Palle Dahlstedt, professor i interaktionsdesign. Han börjar första konferensdagen med att tala om kreativitet ur ett filosofiskt, konstnärligt och estetiskt perspektiv. Han håller även i en workshop om kreativ kompetensdelning.

– Det ska bli kul att höra Palle prata om kreativitet, jag tror vi får höra många speciella infallsvinklar kring det, säger Lisa Gemmel.

En stor del av årets Biblioteksdagar består av valbara workshops. På torsdagen kan deltagarna, utöver ledarskap och kompetensdelning, välja mellan Omvärldsbevakning i praktiken med Jennie Larsson och Anna Nyman från Digiteket och Kreativ programverksamhet med Victoria Todorova och Isabel Chender från digitala utbildningsföretaget Hyper Island. I den senare deltar även KTH Biblioteket, Umeå stadsbibliotek, Solna stadsbibliotek och Vellinge bibliotek.

Även dag två består till stor del av valbara spår, bland annat om litteratur i Västerbotten, arbetet med minoritetsspråk och ”Det kreativa rummet”.

Författaren och beteendevetaren Oscar Sedholm avslutar Biblioteksdagarna med att tala om samisk berättarkonst. Han fick själv reda på sin samiska härkomst först i sena tonåren och kommer att ta avstamp i sin egen resa när han talar om den fria kulturens förmåga att möjliggöra både kunskapsutbyten och identitetsresor.

Ett par hundra anmälningar har redan kommit in. Svensk biblioteksförening väntar sig fler, även om kommunernas ekonomi i år kan innebära en utmaning för en del att delta. Men valet av Skellefteå har redan fallit väl ut.

– Även om vi är i södra Norrland, så gör ändå valet av norra Sverige att många som vanligen inte åker kan komma. Det ökar tillgängligheten, säger Lisa Gemmel.