Ungdomsbibliotek viktiga

2 apr 2013 • < 1 min

Vad är ett idealbibliotek för 12-19 åringar? Biblioteksforskaren professor Kerstin Keller-Loibl ger en bild av ungas önskebibliotek. I sin forskningsrapport, ”Das Image von Bibliotheken bei Jugendliche”, ger hon konkreta förslag på hur ungdomarnas bibliotek kan förbättras.

Förslagen bygger delvis på tonåringars uppfattning av bibliotek, deras förväntningar och önskemål, som de kom till uttryck i det sociala nätverket ”SchülerVZ”, där nästan 1 500 deltog. Parallellt hölls 30 gruppintervjuer med fler än 100 tonåringar i skolor och fritidsgårdar. Materialet analyserades och mynnade ut i konkreta rekommendationer till bibliotek. Inte överraskande vill tonåringar ha bibliotek som relaterar till vad som är aktuellt i deras värld och till deras fritidsintressen.

Böcker är bara en del av vad man förväntar sig av ett önskebibliotek. Dessutom önskar man filmer, musik, spel etc., allt ska vara ungdomsorienterat, rikligt och up to date. Den fysiska lokalen är viktig – den ska vara modern och bekväm. Det ska finnas sköna platser och man ska kunna äta och dricka, men inte vid vanliga bord och stolar. Bekväma soffor och sittsäckar (”gärna en hammock”) är det som önskas. Framför allt får ungdomsbiblioteket inte påminna om skolan eller vara lik andra lokaler i biblioteket. Man vill ha en ”mysig” plats för sig och sina vänner.

Hur ungdomar uppfattar biblioteket präglar dem resten av livet, menar Kerstin Keller-Loibl. När en negativ bild väl fått fäste är det svårt att korrigera den. Många bibliotek förlorar sina låntagare i övergången från barn till vuxen. Det är alltså extra viktigt att biblioteken stimulerar tonåringarna att använda biblioteket på många sätt.