Avslöjar krigsbrott och falska nyheter

23 nov 2022 • 2 min

Information finns överallt, inte minst under kris- och krigstider. Journalisten Eliot Higgins och hans kollektiv Bellingcat gör vad de kan för att visa på krigsbrott och avslöja falska nyheter. Och man gör det med hjälp av öppna källor på nätet.

Inte ens en datanörd som engelsmannen Eliot Higgins är skyddad mot dålig uppkoppling så när han inleder Internetdagarnas andra dag gör han det med sin mobiltelefon efter en morgon fylld av datastrul.

I ett samtal med Måns Jonasson, själv internetexpert på Internetstiftelsen, berättar journalisten Eliot Higgins om kollektivet Bellingcat som han grundade. Eliot är en förespråkare för Osint, Open Source Intelligence, som handlar om att ta fram och kartlägga information genom material som finns öppet och tillgängligt på nätet.

Grävgruppen Bellingcat var bland annat inblandade när Aleksej Navalnyj avslöjade att den ryska säkerhetstjänsten FSB fått i uppdrag att mörda honom med hjälp av nervgiftet novitjok. Bellingcat och Eliot Higgins har också varit aktiva när det gällt att hitta källor i Syrien och nu under det ryska anfallskriget mot Ukraina.

Inte minst pratar Eliot Higgins om vikten av att ifrågasätta, till exempel bilder från krig. Genom att titta på ledtrådar, detaljer, går det att komma fram till om bilderna verkligen är tagna just där de sägs komma ifrån. Och ja, är de verkligen tagna nu?

Eliot Higgins är orolig över Twitters utveckling och framtid. Om plattformen försvinner, försvinner också en viktig källa för dessa Open Source Investigations. Han menar att Twitter är väldigt bra när det kommer till att arbeta tillsammans, att någon börjar analysera en nyhet eller en bild eller vad det nu kan vara och delar med sig av sin analys. Responsen låter sedan inte vänta på sig och publiceringen hålls både aktuell och levande, anser Eliot Higgins, oavsett om det handlar om en kemisk attack mot en by i Syrien eller om en rysk giftattack i England.
Eliot Higgins är dock snabb med att tillägga att han inte har särskilt stort förtroende för Elon Musk och vad han kan göra med Twitter.

Rädd är han inte, Eliot Higgins, men han är väl medveten om att han och Bellingcat utsatts för flera ryska hackerattacker genom åren och även för flera desinformationskampanjer.

”Nej, jag är inte rädd. Men jag har blivit paranoid när det kommer till vattenflaskor och min laptop, den tar jag alltid med mig, den lämnar jag aldrig ifrån mig. Jag är lite mer försiktig bara.”