Tusen 1800-talsböcker tillgängliga digitalt

4 mar 2021 • 2 min

Litteraturbanken har i samarbete med Uppsala universitetsbibliotek laddat upp tusen skönlitterära böcker från 1800-talet. Nu kan den som vill läsa exempelvis Fredrika Bremer, göra det hemifrån vid datorn.

Fredrika Bremers böcker finns nu tillgängliga för den som vill att läsa på Litteraturbanken.

Bland de tusen 1800-talsverk som i dagarna har lagts upp på Litteraturbanken finns böcker skrivna av Fredrika Bremer och Carl Fredrik Ridderstad, rapporterar radions Kulturnytt.

Det är ett första steg och planen är att cirka 10 000 verk ska laddas upp, berättar Mats Malm, föreståndare för Litteraturbanken och ständig sekreterare i Svenska akademien, för Sveriges radio.

Digitaliseringen görs i samarbete med bland annat Uppsala universitetsbibliotek. Huvuddelen av 1800-talsverken som blir tillgängliga för såväl forskare som allmänhet kommer från universitetsbibliotekets samlingar.

– Det är väldigt roligt. Mycket kommer från våra samlingar och vi har nykatalogiserat en del saker som inte fanns i Libris, säger överbibliotekarie Lars Burman.

Detta är ett bra första steg, konstaterar han, men påpekar att många steg återstår för att digitalisera det svenska trycket. Uppsala universitetsbibliotek lägger också ut verken från sina samlingar i sina egna system.

Lars Burman. Foto. Magnus Hjalmarsson

– När materialet är fritt tillgängligt utan upphovsrätt lägger vi ut det. Upphovsrätten blir en nöt att knäcka när vi kommer till verk från 1900-talet, men vi är inte där än.

Mycket återstår alltså för att göra den svenska litteraturskatten tillgänglig digitalt. Och biblioteken kommer inte att lösa det på egen hand, enligt Lars Burman.

– Det finns otroligt mycket kvar att göra. Vi samarbetar med de stora universitetsbiblioteken och KB för att komma längre. Men det behövs en riktad satsning från statsmakten för att vi ska komma åt vår historia på ett bättre sätt.