Alla måste funka tillsammans

21 dec 2018 • 3 min

Hovsjö bibliotek utanför Södertälje fungerar både som ett informationscentrum för vuxenstuderande och som ett uppehållsrum för barn och unga. Ett halvår efter att det öppnade har det blivit liv i lokalerna.

Utmaningen är att få alla besöksgrupper att samsas i lokalerna. Foto: Biblioteken i Södertälje.

Hovsjö bibliotek utanför Södertälje ligger idealiskt beläget i en central hub, granne med bland annat ett kafé, en fritidsgård och kör- och orkesterskolan El Sistema.

Informationsdisken finns precis innanför dörrarna. På så sätt kan de som jobbar här direkt ta emot besökaren. Och disken är rund: här står personalen tätt intill den som söker hjälp och inte bakom ett åtskiljande bord med näsan i plattskärmen.

Just nu är det dock tomt kring rundeln, så när som på personalen, gruppchefen Maria Nyström Krantz och Helena Gomér, bibliotekschef i Södertälje kommun och hjärnan bakom verksamheten här. Det är en timme kvar till dess att klockan slår ett och dörrarna öppnas för allmänheten.

En timme kvar tills lugnet bryts.

Med sina blott 130 kvadratmeter ska biblioteket vara ”för alla”, som klyschan lyder. I det här fallet betyder det bland annat vuxenstuderande och jobbsökande med behov av datorer (det finns fyra stycken internetuppkopplade), men också de många barn och ungdomar som i lokalen har funnit ett perfekt mötes- och uppehållsrum.

Det skapar en levande miljö, menar gruppchefen Maria Nyström Krantz.

– Jag var chef på Tornedalens bibliotek i Övertorneå förut, och där var det också väldigt många unga besökare. De äldre blev sura och tyckte att det skulle vara tyst som i kyrkan. Men det ska det ju inte.

– Nej, säger Helena Gomér, det ska inte vara som i kyrkan.

– Det är ett annat slags bibliotek nu, fortsätter Maria Nyström Krantz. Det handlar inte bara om låneböcker, utan om så mycket mer. Vi ska nätverka med hela samhället.

Samtidigt är det en balansgång, menar Helena Gomér.

– En del har enormt hög ljudnivå. Det spelar ingen roll om de är på Ica eller på biblioteket. De är i sin värld. Fint, men i den här världen kan det bli trångt. Utmaningen för oss är att man ska känna sig välkommen men ändå förstå vad vi har för förutsättningar och vad som krävs för att vi alla ska fungera tillsammans.

Barnens behov står i centrum i Hovsjö. Foto: Biblioteken i Södertälje.

Det sista är något som ofta diskuteras här, också tillsammans med de unga besökarna. För att kunna hantera situationen på ett bra sätt har hon anställt två kulturpedagoger, utöver de två bibliotekarierna.

– Jag läste en DN-artikel i morse där Erik Fichtelius efterlyste fler bibliotekarier. Ja – det behöver vi, men vi behöver också få in annan kompetens för att anpassa biblioteksverksamheten utifrån verkligheten, säger Helena Gomér.

Om de unga besökarna ligger allt för högt på energiskalan accepterar de att ta en paus i sofforna utanför dörrarna. Från den runda disken har man bra sikt ut.

Därifrån har man dessutom bra koll på verksamheten i barndelen till vänster om ingången. Ibland är det småsyskon till ungdomarna som håller till där. Men det händer också att små barn kommer ensamma efter förskolan, i väntan på att föräldrarna ska sluta jobbet.

Barndelen är omsorgsfullt konstruerad. Helena Gomér var med och byggde upp Rum för barn i Kulturhuset i Stockholm, och här finns på en mikronivå samma fantasifulla detaljer och öppna vägar till läsning.

På den mycket begränsade ytan hittar man en koja med draperi, ett upphöjt plan för att hjälpa barnens krypande och en liten sagovärld av olika figurer bakom glas – till stöd för dagdrömmaren.

För den skull är inte böckerna undanskuffade. Från väggarna lockar de små esteter med sina färggranna omslag. Personalen jobbar mycket med skyltning.

Böckerna är dessutom grupperade enligt genrer och teman. Det gäller för övrigt bibliotekets alla böcker. Rubriker som ”Kärlek och vänskap”, ”Livet”, ”Fantasy” och ”Ny i Sverige” har ersatt bokstavskombinationerna, i syfte att stimulera upptäckarglädjen.

– Allt ska vara snyggt och fint och genomtänkt här. Vi vill visa besökarna att detta är en viktig plats, säger Helena Gomér.

Klockan är 13.00 och dörrarna öppnas. Ett gäng ungdomar går direkt till ett bord i mitten av biblioteket. Innan det fanns där brukade de samlas i barndelen, men sedan personalen flyttade undan några bokhyllor har de fått en egen plats.

Grafik: Stefan Askhagen, Askhagen Arkitektkontor AB

[fakta id=”18221″]