KB lanserar e-böcker på minoritesspråk

20 apr 2021 • 2 min

Litteratur på samiska och romani chib görs tillgänglig i en app som lanseras idag. Ett detektivarbete att hitta e-böcker på de språken, enligt Oskar Laurin på KB.

I dag lanseras appen Bläddra av Kungliga biblioteket.

Appen Bläddra som Kungliga biblioteket lanserar idag innehåller från början e-böcker på samiska och romani chib. Projektgruppen som jobbat med att ta fram appen har inte minst varit upptagen med att spåra den lilla utgivning som finns, berättar Oskar Laurin, chef för enheten för samverkan.

– Det har varit detektivarbete och sedan har det varit ett intensivt jobb med dialogen med de som kan något om bokutgivning på de här språken, säger han.

På romani chib finns just nu 20 titlar på svensk romani eller fyra andra språkvarieteter. På samiska finns 24 titlar på fördelade på fem språkvarianter. Inom en vecka ska det tillkomma ytterligare flera titlar.

Med tiden är målsättningen att appen även ska omfatta böcker på övriga nationella minoritetsspråk finska, meänkieli och jiddisch.

Hur stor målgrupp Bläddra egentligen vänder sig till i ett första skede är svårt att bedöma, enlig Oskar Laurin.

– Det är sagt att det ska handla om fritidsläsning och att appen vänder sig till läsintresserade inom språkgrupperna, men det går inte att ge en exakt siffra på hur många personer det handlar om. Våra målsättningar är blygsamma, ett antal tusen personer. Men sedan är det förstås ett samspel med hur många titlar vi lyckas få in. Min erfarenhet är att titelurvalet i är väldigt drivande för efterfrågan, så det kommer att vara helt avhängigt av vilken typ av titlar vi får in under resten av året. Det långsiktiga målet är att alla som är läsintresserade ska kunna använda den här appen.

Oskar Laurin. Foto: Anna Molander

För att använda Bläddra krävs inget konto eller lånekort, det enda kravet för tillgänglighet är att logga in via en svensk ip-adress.