KB stängt från måndag

19 dec 2020 • < 1 min

Regeringens skärpta restriktioner innebär att KB stänger för besökare. All personal uppmanas samtidigt att jobba hemifrån.

Kungliga biblioteket håller stängt för besökare och personal. Foto: Jens Östman / KB

Vid en pressträff sent på fredagseftermiddagen presenterades nya restriktioner för att hejda smittspridningen. Bland annat ska statlig, regional och kommunal verksamhet som ”inte är helt nödvändig att bedriva” omedelbart stänga.

Bibliotek pekas av regeringen och Folkhälsomyndigheten ut som exempel på verksamhet som omfattas av de nya restriktionerna.

Som en följd av de nya restriktionerna stänger Kungliga biblioteket, KB, sin byggnad i Humlegården i Stockholm. Beslutet fattades av bibliotekets ledningsgrupp på lördagen.

I ett meddelande till personalen som skickades ut till personalen under lördagsförmiddagen, framgår det att biblioteket från måndag kommer att vara stängt för alla besökare, inklusive forskare med eget bokskåp i forskarläsesalen.

De skärpta reglerna omfattar även bibliotekets egen personal. ”All personal som är i tjänst ska arbeta hemifrån”, skriver ledningsgruppen i sitt meddelande.

Regeringens nya restriktioner gäller till den 24 januari. KB:s stoppade tillträde för besökare och personal gäller dock inte längre än till trettonhelgen.

KB-ledningens meddelande till personalen

KB stänger för besökare - arbeta hemifrån! Med anledning av regeringens skärpta restriktioner har ledningsgruppen bestämt att vi inte kommer att ha öppet för användare från och med nu på måndag 21 december. Det gäller även de forskare som har forskarskåp. Under helgen kommer användarservice att försöka maila de som bokat in besök. Vi gör just nu inga nya bokningar utan försöker via mail hjälpa de med angelägna frågor. Vaktbolaget arbetar som vanligt. Ovanstående gäller i första hand till och med trettonhelgen. All personal som är i tjänst ska arbeta hemifrån. De som måste vara på plats för t ex posthantering kommer att få besked om det från sin chef. Är du osäker pratar du med din chef eller om hen är julledig med den på enheten som är tjänstgörande chef. Det här gäller alla, på alla verksamhetsställen, och även de som bor på gångavstånd. Ledningsgruppen har möte igen nu på måndag kl 17.00. Återkom till någon av oss om ni har frågor med anledning av detta. Ledningsgruppen