Fler nav i tillväxtprojekt

19 jan 2012 • < 1 min

Skärholmens Centrum. Foto: H Ellgaard (CC)

Som vi tidigare berättat satsar politikerna i Stockholm  12,8 miljoner i ett tillväxtprojekt i fem stadsdelar där det lokala biblioteket förväntas bli ett nav. I Farsta invigdes nyligen en ny kultursatsning, Kultur Farsta i Farstagången 8 – en samlingspunkt och ett kulturcentrum där Kulturskolan i Stockholm och Stockholms stadsbibliotek samarbetar med lokala aktörer i Farsta. Nu är det klart vilka de övriga stadsdelarna blir som omfattas av satsningen: Tensta, Skärholmen, Bredäng och Husby.

Tillväxtprojektet  handlar om att få fler människor delaktiga och aktiva i kulturlivet i stadsdelar där det finns ett ”särskilt behov av ett proaktivt och involverande kulturliv”. Ambitionen är mer kultur för pengarna genom samarbete. Det innebär att kulturförvaltningens verksamheter ska samverka med övriga verksamheter i Stockholms stad och med civilsamhället för att uppnå bättre resultat för de boende i och besökande till de områden som kan komma att omfattas av satsningen. Medlen ska användas till både drift och utveckling av det samlade kulturutbudet och med det lokala biblioteket som ett nav i samarbete med kulturskolan på platsen.

Enligt beslutsunderlaget får Stockholms stadsbibliotek få 8,5 miljoner kronor och Kulturskolan 3,2 miljoner. Kulturstrategiska staben inom Kulturförvaltningen – som leder arbetet – får 1 miljon kronor i fördelningen.