Det regnar pengar

20 sep 2018 • 2 min

De första 153 miljonerna av de utlovade 750 i regeringssatsningen Stärkta bibliotek har nu delats ut till folk­biblioteken. Fler än 200 aktörer över hela landet har fått resurser för att förstärka sin närvaro i och utanför biblioteksrummet, fysiskt och digitalt.

Illustration: Pia Koskela.

Via regeringens satsning Stärkta bibliotek delas 225 miljoner kronor ut till folkbiblioteken årligen under tre år. I juli fördelade Kulturrådet pengarna för första gången, och myndigheten konstaterade då att söktrycket var högt. 240 ansökningar från 198 kommuner hade skickats in, pengarna gick sedan till fler än 200 insatser över hela landet.

Nina Ström är handläggare på Kulturrådet.

– Det har varit jättespännande att arbeta med ansökningarna, framför allt eftersom de gett en väldigt bra bild av vilka behov som biblioteken har. Ansökningarna har varierat mycket, men gemensamt är att många behöver personal, dels för att kunna genomföra insatsen och dels för att leva upp till bibliotekslagen, säger hon.

Kulturrådet pekar ut fyra områden som de flesta kommuner sökt stöd inom:

• Uppsökande verksamhet för att nå fler, exempelvis pop up-bibliotek och biblioteksbussar.

• Investeringar i biblioteksrummet, exempelvis inköp av möbler och utrusning för att vara bättre rustat för nya målgrupper och en större mängd barnfamiljer.

• Integrationsprojekt och mångspråkighet.

• Digitala verktyg och digital kompetens.

Tanken är att Stärkta bibliotek ska leda till att öka utbudet och tillgängligheten till biblioteksverksamhet i hela landet. När Kulturrådet bedömt ansökningarna har de prioriterat satsningar som kan fungera långsiktigt och som riktar sig till de prioriterade målgrupper som anges i bibliotekslagen. De har också i vissa fall gett extra medel till satsningar som så småningom kan spridas nationellt.

I år har kommunerna kunnat söka medel vid två tillfällen, nästa år blir det bara en ansökningsomgång på våren.