Karin Grönvall blir ny riksbibliotekarie

16 maj 2019 • < 1 min

Karin Grönvall är utsedd till ny riksbibliotekarie. Det avslöjade ministern för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans, under torsdagen. ”Det känns magiskt”, säger Karin Grönvall.

Karin Grönvall. Foto: Jonathan Robson.

Karin Grönvall kommer närmast från en tjänst som överbibliotekarie på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, och efterträder nuvarande riksbibliotekarie Gunilla Herdenberg.

– Det känns magiskt, som en dröm. Jag började min karriär här för 20 år sedan. Jag klev in här som praktikant och var nog ännu mer nervös än i dag, säger Karin Grönvall vid en presskonferens på Kungliga biblioteket.

Hon lyfter särskilt fram Kungliga bibliotekets digitala utmaningar.

– Sverige har som mål att bli världsledande på att utnyttja digitaliseringens möjligheter och där har vi kulturinstitutioner och Kungliga biblioteket mycket jobb att göra.

Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, är mycket nöjd med valet av ny riksbibliotekarie och menar att det var ett enkelt val.

– Det är en omfattande process naturligtvis, men jag känner mig väldigt trygg med att vi valde Karin Grönvall. Framför allt är det hennes gedigna biblioteksbakgrund och att hon är en erfaren chef som gör att hon är väldigt väl rustad, säger Matilda Ernkrans.

Karin Grönvall har en bakgrund som bibliotekschef på Södertörns högskola och avdelningschef på Karolinska institutets universitetsbibliotek.

Hon är i dag ordförande för Kungliga bibliotekets grupp för strategisk och pliktrelaterad insamling och deltar i styrgruppen för att förhandla fram licensavtal för elektroniska tidskrifter och databaser.

Karin Grönvall tillträder nya tjänsten 19 augusti.