Med postkolonial blick på konstbiblioteken

31 maj 2021 • < 1 min

Konstbiblioteken ska granskas med ett postkolonialt perspektiv när Art Libraries Societys nordiska gren håller sin årliga konferens i början av juni.

När den nordiska grenen av Art Libraries Society (Arlis) arrangerar sin årliga konferens den 10 juni är temat kritiska perspektiv på konstbibliotek.
– Det handlar bland annat om postkoloniala perspektiv, säger Liselotte Winka som ingår i den grupp som har utformat programmet.
Hon är bibliotekarie på Konstfack i Stockholm där det under vintern har pågått en diskussion om namnet på en utställningsyta som traditionellt har kallats Vita havet.
– Postkolonial teori är en fråga i tiden, konstaterar Liselotte Winka och tillägger att det även finns programpunkter som tar upp genus och att jobba inkluderande och med mångfald.

Att delta är kostnadsfritt men det krävs anslutning till Arlis – årsavgift 35 euro – och hos arrangörerna finns förhoppningen att konferensen ska locka nya medlemmar.
– Det är en ganska smal bransch, säger Liselotte Winka som dock påpekar att det ofta även finns fina samlingar konstlitteratur på folk- och universitetsbibliotek.