EU-pris till svensk författare

10 okt 2012 • < 1 min

På bokmässan i Frankfurt offentliggjordes att författaren Sara Mannheimer är en av de tolv författare som i år tilldelas EU:s litteraturpris.

Foto: Helén Karlsson

Tidigare i år var också Sara Mannheimers senaste bok Handlingen nominerad till Sveriges Radios romanpris.

EU:s litteraturpris delas ut för fjärde året i rad. Syftet med priset är bland annat att främja intresse för och spridning av europeisk litteratur. Utöver äran och 5 000 euro (cirka 43 000 kronor) får pristagarnas verk särskilda möjligheter att översättas till andra europeiska språk.

Litteraturpriset ges till författare från de 37 länder som är med i EU:s kulturprogram. Varje år utses en författare från en tredjedel av länderna. På så sätt representeras alla länder under en treårsperiod. I år utses pristagare från Österrike, Kroatien, Frankrike, Ungern, Irland, Italien, Norge, Polen, Portugal, Slovakien och Sverige. En nationell jury, i de utvalda länderna, utser pristagaren. Juryn för Sverige består av författaren och Svenska förläggarföreningens tidigare ordförande Jonas Modig (ordförande), författaren Magnus Jacobsson och bokhandlaren Tove Skarstedt.

Den 22 november 2012 delas priset ut i Albert Hall Complex i Bryssel.