Misty Bubble: ”Jag kommer vara mig själv ännu mer”

6 apr 2023 • 4 min

Hatet mot dragartisternas sagostunder på bibliotek ger Ebbe Jonsson, alias Misty Bubble, mer kraft att kämpa för sin rätt att vara den han är. På besök i hemstaden för att inviga bibliotekets nya regnbågshylla tipsar han om att samtal skulle vara mer effektivt än hot. Se delar av invigningen i tv-klippet.

– De flesta av oss har blivit sårade i sin uppväxt. Inte alla, men de flesta, berättar han medan han plockar upp sina artistkläder ur resväskan.

I ett litet rum på övervåningen på Nyköpings stadsbibliotek förbereder han sig inför dagens uppträdande. Sminket och lösögonfransarna är på plats och nu ska kläder, platåskor och peruk också på inför invigningen av en ny regnbågshylla.

– Och om man är van att fajtas för sin existens hela livet, när man har vuxit upp med det och sånt här händer, igen, då tänker jag att jag inte kommer ge mig, säger han.

– Jag får eld i baken, jag kommer att jobba mer, synas ännu mer och jag kommer att vara mig själv ännu mer.

Ebbe Jonsson växte upp i Nyköping och blev ombedd att komma ”hem” och uppträda i samband med invigningen av regnbågshyllan. Som pronomen funkar såväl han, hon, hen eller den, säger Ebbe. Foto: Annika Clemens

Han drar på sig tajtsen med höftkuddar och på dem fyra (!) par strumpbyxor (ibland till och med sex) för att inte kanterna ska synas. Peruken borstas och sätts på plats. Kanterna trycks fast med lite lim vid tinningarna.

Ebbe Jonsson kan försörja sig nästan helt under sin studietid på att vara dragartist. Men det kostymerna kostar. Han har 42 par klackskor och ett trettiotal peruker att välja mellan.

Vanligtvis uppträder Ebbe Jonsson som Misty Bubble på nattklubb på helgerna. Det försörjer honom i princip helt under studietiden och till våren är han färdig journalist. Det hör till ovanligheterna att han uppträder på bibliotek, så som en del andra dragkolleger gör, men när hemstaden bad honom ställde han upp.

– Man vill ju ge något tillbaka till sin hemstad även om jag vanligtvis inte brukar göra den här typen av uppdrag.

Mingel, dikter och tal inleder invigningen av den nya regnbågshyllan där ungdomar och vuxna kan hitta hbtq+-litteratur. Barnböcker på samma tema finns på barnavdelningen.

– Jag tycker att det är fint att bibliotekarierna är tydliga. Bibliotek är tillgängliga för alla och de har en extra viktig roll. Det känns som att bibliotekarierna har ställt sig på vår sida i den här fajten.

För det är så han beskriver det, som en kamp. En kamp han är beredd att ta.

Peruken sätts på plats och Misty Bubble är redo för show.

Höstens hot, hat och rop på förbud i samband med sagostunderna med dragartister beskriver han som en direkt attack mot människor som inte lever ett heteronormativt liv. Men han beskriver också hur attackerna enar snarare än söndrar.

– Det här samlar oss snarare. När det kommer hot utifrån enar vi oss.

Dragshow är inget nytt fenomen, konstaterar han, och inte heller att dragartister läser sagor för barn. Argumentet att det skulle vara sexualiserad underhållning avfärdar han som okunskap, eftersom sagostunderna är anpassade för barn.

– Det handlar om ren underhållning, som en pjäs med Babblarna.

Även politikargumentet avfärdar han.

– Vi ser oss som fria från partipolitiken. Jag skulle till exempel aldrig posera bredvid en politiker på Pridefestivalen. Men ideologiskt står vi för tolerans, acceptans och kärlek.

Ulrika Freij, enhetschef på Nyköpings stadsbibliotek, tycker inte heller att biblioteket tar ställning i en politisk fråga.

– Det är inte mer politiskt än demokrati. Vi ska vara tillgängliga för alla och hbtq-personer får utstå hat och hot och kan inte alltid utöva sina rättigheter. Det här är en signal, här är alla välkomna och man får vara sig själv.

Peter Monsen, ungdomsbibliotekarie och Ulrika Freij, enhetschef på Nyköpings stadsbibliotek.

Inför invigningen har kommunens säkerhetsavdelning sett över situationen tillsammans med biblioteket. En säkerhetsvakt är på plats och polisen underrättad. Inte för att det har kommit några hot, eller ens några negativa kommentarer, men för att vara på den säkra sidan.

Ulrika Freij inleder invigningen med tal om innebörden och vikten av att ha en regnbågshylla. Besökarna som har kommit får också höra tal av kommundirektören och dikter skrivna av unga hbtq+-personer. Ungdomsbibliotekarie Peter Monsen visar upp några av böckerna på temat, bland annat Välkommen Tango, en barnbok som har förbjudits i delar av USA.

– Det finns ungefär 2 500 böcker på listan över böcker som de försöker förbjuda i vissa delstater i USA. Och det är i princip min inköpslista, säger han och skrattar och lägger till att författarna säkert är tacksamma för gratisreklamen.

När förvandlingen är klar och Misty Bubble är helt klädd i gult – för att inviga både påsken och regnbågshyllan – och redo för uppträdande säger hon att kritikerna skulle komma längre om de ville samtala med henne och andra dragartister, om de skulle vilja och våga ta en diskussion.

– Som det är nu upplever jag att det är en extrem klyfta. Vi förstår inte dem heller. Även om skillnaden är att vi inte skriver till deras arbetsgivare och mordhotar dem, så som har skett på bibliotek i Skåne.

För dem som vill ha bort dragartisterna får hatet helt enkelt motsatt verkan, konstaterar Misty Bubble.

– Om vi samtalade i stället skulle vi säkert kunna hitta en acceptans mellan varandra.

Ulrika Freij och Misty Bubble är glada att regnbågshyllan är på plats.