Spektakulära bibliotek planeras på flera håll

5 jan 2022 • 3 min

Då och då blir nya bibliotek som byggs, eller gamla som byggs om, landmärken. Här är några av senaste årets planer på nya spektakulära bibliotek.

Under 2021 har det ritats och byggts ett antal mer eller mindre spektakulära bibliotek runt om i världen. Biblioteksbladet berättar här om nya skapelser som möter redan befintlig arkitektur, om renoveringar och moderniseringar och om framtida nordiska bibliotek.

Nya biblioteket i franska Nanterre. Foto: Takuji Shimmura

Universitetsbiblioteket i Nanterre, väster om Paris, är ritat av Bruno Gaudin Architctes. Utsidan är grå och entrén pryds av ett vindtorn med pelargångar och samspelar med den urbana och storskaliga universitetsmiljön i övrigt.

Pelartänket, betongen och de stora gesterna, går sedan igen inne i byggnaderna.

Arkitekten Toshiko Mori som står bakom omarbetningen av Brooklyn’s Central Library talar om bibliotekarier som kunskapsnavigatörer. Foto: Gregg Richards

I Brooklyn, New York, har arkitekten Toshiko Mori, ritat om ett bibliotek med mer än 1,3 miljoner besökare varje år.

Art Deco-byggnaden invigdes 1941 och ligger på Grand Army Plaza och Harvard-professorn Toshiko Mori beskriver i en intervju med The New Yorker hur hon har velat göra det tidigare så mörka biblioteket ljusare och mer inbjudande. I hennes tal i samband med invigningen pratade hon för övrigt lyriskt om bibliotekarier som ”kunskapsnavigatörer”.

Renoveringen är uppdelad i tre olika projekt. Ett av dem, The Information Commons, är bibliotekets teknikcenter och arkitekturen gifter sig enligt arkitekten själv, fint med Alvar Aaltos originalmöbler från 1940-talet.

Vid Göteborgs universitet ska Humanistiska biblioteket, Konstbiblioteket och Biblioteket för musik och dramatik samlas i en ny byggnad. Skiss: Arkitektkontoret Cobe

I det så kallade Näckrosenområdet i Göteborg, nära Korsvägen, Svenska Mässan och Liseberg ska det nuvarande Humanistiska biblioteket, Konstbiblioteket och Biblioteket för musik och dramatik samlas på ett och samma ställe. Det är visserligen en lång väg kvar till färdigt bibliotek, det är tänkt att det ska stå klart 2028, men nu är det i alla fall klart att det blev det danska arkitektkontoret Cobes förslag Kunskapens fyr som vann den prestigefyllda tävlingen om ett nytt universitetsbibliotek.

Från början ville 59 arkitektkontor delta i tävlingen och sedan valdes sju av dessa ut för att ta fram skisser och förslag.

Juryns beskrivning av Cobes förslag lät så här:

”En karaktärsstark och särpräglad byggnad som utgör en naturlig del av Näckrosens ensemble av friliggande institutionsbyggnader. Med en enkel och tydlig gestaltningsidé, motiveras bibliotekets placering, volymhantering, höjd och kulör. Kunskapens Fyr lyfter och förvaltar platsens kulturmiljövärden och möter samtidigt de människor som ska besöka och bruka byggnaden med övertygande hantering av flöden och funktioner.”

Till Göteborgs-Posten har Cobes Dan Stubbegaard sagt: ”Det blir ett nytt fyrtorn som markerar sig tydligt i staden.”

På vägen till byggstart måste ett antal styrelser och myndigheter godkänna byggnationen, bland annat länsstyrelsen.

Det nya biblioteket som ska byggas i norska Skien döps efter Henrik Ibsen. Foto: Kengo Kuma & Associates och MAD arkitekter

I Skien, Norge, ska det byggas ett nytt bibliotek, Ibsenbiblioteket, som en hyllning till stadens stora son, Henrik Ibsen, som skulle ha fyllt 200 år 2028. Det är arkitektfirmorna Kengo Kuma och MAD arkitekter som har ritat projektet som kallas för Trekrone för att det består av ett tunt tak som ska sväva under de pampiga träkronorna i den redan befintliga parken. Skapelsen har också glasväggar på bägge sidor, in mot biblioteket och ut mot parken. Trekrone symboliserar, enligt skaparna, dynamiken i Henrik Ibsens litteratur.

Byggnaden ska stå klar 2027.