Slutfinalisterna utsedda till Årets bibliotek

4 sep 2019 • 2 min

Tre slutfinalister återstår och har chansen att ta hem utmärkelsen Årets bibliotek 2019 som delas ut på Bokmässan. Från och med i dag kan du gå in och rösta på din favorit.

De tre bibliotek som har valts ut bland hela 65 nomineringar i år är Malmö universitetsbibliotek, Mediateken på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg och Mölndals stadsbibliotek.

Bilden är från Malmö universitetsbibliotek som slåss med två andra bibliotek om titeln Årets bibliotek 2019. Foto: Malin Palm

Från och med i dag, onsdag, kan även allmänheten gå in och rösta på sitt bibliotek, eller på det bibliotek de anser ska vinna utmärkelsen. Röstningsresultatet från allmänheten väger lika tungt som en jurymedlems röst. [fakta id=”20398″]

Vill du vara med och rösta fram vinnaren? Gå in här och lägg din röst direkt.

Årets tema för utmärkelsen är upplevelser.

– Ett bibliotek rymmer så många olika sorters upplevelser: läsning, möten, kunskap, kreativitet, språk, stöd, umgänge och miljö, säger Anna Troberg i ett pressmeddelande.

Fackförundet Dik utser Årets bibliotek varje år sedan 1986 och priset på 25 000 kronor delas ut på Bokmässan. Under åren har olika typer av bibliotek fått utmärkelsen, såväl folkbibliotek som skolbibliotek, forskningsbibliotek och sjukhusbibliotek, en variation som också syns bland årets slutfinalister.

Anna Troberg. Foto: Stina Gullander.

Fem bibliotek fick besök av juryn och efter detta föll Stadsbiblioteket i Värnamo ”Gummifabriken” och Fittja bibliotek bort när de tre slutfinalisterna skulle utses, en uppgift som Anna Troberg, ordförande i Dik, bävade för eftersom det var hög kvalitet på alla fem.

– Då har vi den svåra uppgiften att välja ut tre av dessa fem välfungerande bibliotek. Jag fasar lite för när vi ska bestämma oss, man vill inte välja bort någon, sade hon då till Biblioteksbladet.

Fakta Årets bibliotek 2019

Rekordmånga nomineringar, 65 stycken, kom in till till Årets bibliotek 2019. Årets tema är upplevelser. Juryn bedömer verksamheten utifrån varje biblioteks förutsättningar och tittar särskilt på kriterier som användarvänlighet, organisation, stabilitet, kreativitet, utveckling, bestånd och förankring i samhället. Juryn består av: Anna Troberg, förbundsordförande i Dik och juryordförande, Lars Ilshammar, biträdande biblioteksbibliotekarie, Ann ”Arga bibliotekstanten” Lindberg, sociala medier-profil och Kent Wisti, präst, bildkonstnär och författare.