Bibliotek får del av stödpaket i USA

19 mar 2021 • 2 min

En debatt om bibliotekens roll i pandemin har blossat upp i USA i samband med det senaste stödpaketet som skrevs under av president Joe Biden förra veckan.

I USA får biblioteken ta del av det senaste statliga räddningspaketet. Men Joe Bidens stödpaket kritiseras av Republikanerna för att vara för brett och inte bara riktas till dem som har drabbas värst av pandemin. Stödpaketet som totalt omfattar 1,9 biljoner dollar (motsvarar drygt 16 biljoner, eller 16 000 miljarder, kronor) fick inte något stöd av Republikanerna i vare sig representanthuset eller senaten.

En orsak till Republikanernas kritik är att delar av stödet går till verksamheter som de menar inte har något att göra med att bekämpa coronaviruset eller de ekonomiska effekterna av pandemin, rapporterar den amerikanska tv-kanalen CNN.

Många av landets över 17 000 offentliga bibliotek tvingades stänga under pandemin. Nu går 200 miljoner dollar till Institute of Museum and Library services som fördelar stöd till bibliotek och museum i hela USA.

Den största delen av stödet fördelas mellan staterna och storleken står i förhållande till folkmängd. En del av stödet går också till inköp av datorer och hotspots, alltså internetuppkoppling som kan lånas ut till dem som inte har.

En av bibliotekens stora uppgifter under pandemin har varit att hjälpa personer som inte själva har tillgång till internet. När tidigare stödpaket har delats ut har biblioteken bistått med internetuppkoppling så att besökare har kunnat registrera sig online. Biblioteken har också hjälpt besökare med videokonferenser med läkare, jobbintervjuer, deklarationer online och sedan nyligen även med att registrera sig för vaccination.

– Bibliotek är en livlina för miljoner människor och de som vet det bäst är de som behöver det här räddningspaketet mest, sade Julius Jeffersson, ordförande i American Library Association i ett uttalande.

I McCracken County i Kentucky, ett socioekonomiskt utsatt område, berättar CNN om hur biblioteket fick mängder av samtal från människor som behövde registrera sig för att ta del av tidigare räddningspaket. Biblioteket började släppa in tre besökare åt gången för att låta dem använda datorerna och bistod med trådlöst internet.

– Vår parkering fylldes med barn och ungdomar som använde vårt wifi för att göra läxor och av personer som bokade läkartid på nätet, berättade Sarah McGowan, chef på det lokala biblioteket.

Sedan dess har biblioteket köpt in ytterligare enheter för internetuppkoppling som biblioteksbesökarna kan låna hem. Och Sarah McGowen räknar med att köpa in ännu fler när de extra pengarna från senaste räddningspaketet kommer.

Enligt CNN innebär stödet mycket för Institute of Museum and Library Services även om det bara utgör en mycket liten del av hela stödpaketet. Stödet på 200 miljoner dollar motsvarar cirka 80 procent av myndighetens årliga budget.