Internetanvändningen ökar bland pensionärerna

15 dec 2020 • 2 min

E-böckerna blir populärare, pensionärerna har börjat använda internet mer och den digitala klyftan mellan storstad och landsbygd är borta. Det visar Internetstiftelsens senaste rapport.

Föga förvånande har pandemin lett till att fler använder internet och fler använder det mer än tidigare. Var tredje person över 16 år uppger att de har använt internet mer sedan pandemin kom, visar Internetstiftelsens undersökning som går igenom hur internetanvändningen har påverkats av pandemin. Den presenterades på tisdagen i rapporten Svenskarna och internet.

Hemmajobbandet har som bekant ökat och de allra flesta som har jobbat hemifrån helt eller delvis vill fortsätta med det även efter pandemin. Före corona var det bara ett par procent som jobbade på heltid hemifrån. Den siffran har mer än tiodubblats och kom under pandemin upp i nästan var fjärde internetanvändare.

Läs också ›› Jannike Tillå: Biblioteken bör få mer resurser för att öka svenskarnas deltagande i den digitala samhällsutvecklingen

Allt fler tar del av medier via internet och allt fler handlar via nätet. Pensionärerna som brukar ligga efter i digitaliseringen har ökat sitt internetanvändande mycket under pandemin och digitala matinköp står för en stor del av ökningen. Undersökningen visar också att 86 procent av pensionärerna nu har mobilt bank-id och även swish ökar bland den äldre delen av befolkningen.

Den tidigare klyftan som fanns mellan storstad och landsbygd är nu helt borta, enligt Internetstiftelsens rapport.

Måns Jonasson från Internetstiftelsen presenterade siffror över hur svenskarna tar del av e-medier.

Medan fler i dag tar del av tv via strömningstjänster har e-böckerna fortfarande inte kommit i kapp de fysiska böckerna. Men efterfrågan växer och undersökningen visar att nästan hälften av internetanvändarna läser e-böcker.

Hela rapporten finns att läsa här

Fakta Internetanvädning under pandemin bland svenskar över 16 år

• Var tredje internetanvändare har använd internet mer under pandemin.
  • Hemarbete på heltid har ökat från cirka 2 procent till 23 procent.
  • Åtta av tio som har arbetat hemifrån under pandemin tycker att det har fungerat bra.
  • Nio av tio som har arbetat hemifrån vill fortsätta med det efter pandemin.
  • Var fjärde internetanvändare har e-handlat mer under pandemin.
  • Både mobilt bank-id och swish har ökat bland pensionärerna.
  • Det har blivit lika vanligt med mobilt bank-id och swish bland landsbygdsbor som stadsbor.
  • Tv-kanalernas play-tjänster har gått om traditionellt tv-tittande.
  • Nästan 20 procent köper varor på rekommendation av en influencer.
  • Detta är särskilt vanligt bland unga kvinnor där över hälften har köpt någon vara efter rekommendation av en influcencer.
  • 90 procent av internetanvändarna använder sociala medier.
  • Instagram växer mest hos pensionärerna.