Djup, smart och svårsmält

14 sep 2020 • 2 min

I veckan lanseras Biblioteksbladets nya sajt och magasinet med ny form är på väg från tryckeriet. Arbetet med omgörningen har pågått i nästan ett år.

– Den nya tidningen tränger lite djupare och går lite längre i att belysa enskilda ämnen och fenomen på och runt biblioteksområdet, säger Thord Eriksson, chefredaktör och ansvarig utgivare.

– Ambitionen är att den både ska vara instrumentell i bemärkelsen ge matnyttig kunskap och information och samtidigt bjuda på välskrivna texter, hög kvalitet på foto och illustration. Det kanske inte riktigt är min sak att fälla avgörandet, men jag tycker faktiskt att vi har lyckats.

Arbetet inleddes efter ett beslut på Svensk biblioteksförenings årsstämma 2019 i samarbete med föreningen.

Johanna Jonsson, AD, har skapat formen på nya Biblioteksbladet.

AD Johanna Jonsson har skapat den nya formen.

– Det roliga var att beställarna var så kräsna, det tycker jag var väldigt kul, säger hon.

– Det är sällan de som beställer en tidning är så svårflirtade. Ofta vill kunden ha något enkelt och glatt. Svensk biblioteksförening ville ha det lite mer svårsmält och smart.

Omgörningen innebär en tempoväxling, med färre magasin och fler uppdateringar på webben. Magasinet kommer framöver ut fyra gånger per år.

– Med tidningen har vi tagit steget att koncentrera oss kring enskildheter, kosta på oss långsamhet och eftertanke – och därmed lämna mycket annat. På webben är det tvärtom. Där höjer vi tempot. Dessutom är vår ambition att höja temperaturen i debatter som rör bibliotekssfären, säger Thord Eriksson.

Den intensiva fasen av omgörningsarbetet skedde under coronavåren, något som innebar en annorlunda utmaning.

– Det gjordes under den här konstiga våren. Det var lite speciellt att sitta ensam hemma vid matsalsbordet på en dålig trästol i stället för att sitta mitt emot redaktören och skicka skisser över bordet, säger Johanna Jonsson, som också var höggravid under slutet av arbetet och nu har lämnat över formarbetet till Christian Williamsson.

Thord Eriksson tycker också att omgörningen innebar en utmaning, om än av en annan anledning.

Thord Eriksson, chefredaktör och ansvarig utgivare.

– Biblioteksbladet har en kunnig och krävande läsekrets – som dessutom tyckte mycket om den gamla tidningen. Utmaningen har legat i att tänka nytt utan att något värdefullt ska gå förlorat. Det har inte varit lätt, men jag tror och hoppas att vi har lyckats.

TV från tryckeriet: Ett ton papper går åt när nya Biblioteksbladet trycks