Förlagskritik mot planer på minibibliotek

21 dec 2021 • 2 min

För att ”hylla bibliotek och folkbildning” ska studieförbundet NBV sätta upp minibibliotek i hela landet med böcker som bokförlag skänkt. Initiativet ifrågasätts nu: ”Man utnyttjar författare och förlag.”

För att få ihop de 8 000 böcker som behövs till cirka 100 minibibliotek har Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet, NBV, med hjälp av pr-byrån Kollektivet Livet under senhösten kontaktat svenska förlag. Målet är att bygga 100 folkbibliotek på olika platser, i och på bland annat elskåp, för att på så sätt lyfta bibliotekens betydelse historiskt och framåt. Enligt informationsmaterialet ska de biblioteken finnas där folket är, där bibliotek har lagts ner, där bildningsmöjligheter saknas.

Tanken är en fortsättning på och en blinkning till alla de minibibliotek som ploppat upp i Sverige de senaste åren. Tio av de hundra biblioteken ska vara specialbyggda och anknyta till platsen på ett eller annat sätt.

Karin Tengby är projektledare för ideella verksamheten i stiftelsen Natur & Kultur.

I mejl som Biblioteksbladet har tagit del av konstaterar pr-byrån att man har förhoppningen att få ut bästa möjliga utbud. Det berättas att de hoppas få in så mycket som möjligt genom samarbeten och är tydliga med att de är medvetna om att förutsättningarna är olika för de olika förlagen. Det förklaras också att man tacksamt tar emot böcker, gärna en, men helst hundra.

Norstedts är ett av de förlag som har fått frågan och tackat nej. I ett mejl till Biblioteksbladet konstaterar förlaget att det är ett fint initiativ men att de inte har möjlighet att skänka bort böcker i den omfattningen.

På Natur & Kultur är Karin Tengby projektledare för den ideella verksamheten. Hon menar att NBV:s satsning är en kreativ idé och att det är bra att uppmärksamma biblioteken.

– Det är verkligen en viktig plats och jag och många andra värnar biblioteken. Det tråkiga är att det blir lite missriktat när inte biblioteken ligger bakom, att det är ett studieförbund som ska få credden för biblioteket, säger Karin Tengby om projektet.

Som hon ser det uppmanas författare och förlag att lämna bra böcker utan någon ersättning.

– Jag tycker att man utnyttjar författare och förlag. Det finns ju pengar i projektet men författare och förlag verkar inte få något arvode. Varför ska förlagen och författare antas skänka sina verk för en kampanj för NBV, undrar Karin Tengby.

Jessica W Sandberg, kreatör på NBV. Foto: Amel Karlsson

Jessica W Sandberg har titeln kreatör på NBV och är ansvarig för projektet som ska lanseras i mitten av januari. I mejl till Biblioteksbladet påpekar hon att kampanjen inte är lanserad och att hon därför inte kan prata om den. Att förlag skulle vara skeptiska, håller hon inte med om: ”Vi upplever tvärtom, en väldigt positiv respons från förlagen.”

Hon lägger till att när förlag fått förfrågan om böcker ”så kommer det aldrig med några krav eller förväntningar på antal. Du får återkomma i januari när kampanjen lanserats och du kan ta del av idén och helheten”.

1. Undrar hur förvaltningstanken egentligen ser ut. Ska förlagen fortsätta fortsätta skänka böcker år efter år, eller ska studieförbundet bli uppmärksammat en kort stund och sedan låta minibiblioteken bli obsoleta? Det kommer gå fort om ingen kontinuerligt arbetar med beståndet. Det osar mest pr-kupp, och väldigt lite bibliotek.

2. Fin idé med många små bibliotek på olika platser! Men den förutsätter naturligtvis att det finns en modell för att vi författare och våra förlag får rimlig ersättning enligt biblioteksmall.