Möter attacker med öppna dörrar

22 feb 2024 • 2 min

Enda sättet att möta antidemokratiska attacker som har drabbat bibliotek i Berlin är att göra precis tvärtom: öppna dörrarna för samtal om demokrati. Det säger Boryano Rickum, bibliotekschef i Tempelhof-Schöneberg, ett av biblioteken som har råkat ut för högerextrema attacker där böcker förstörs.

”Det jag har tänkt på allra mest efter de incidenter som har varit, det är två saker: Vad kan ett folkbibliotek göra för att skydda eller till och med stärka demokratin och hur kan vi förbereda och skydda personalen bättre, när det handlar om risken för liknande antidemokratiska attacker och incidenter?”

Sedan Biblioteksbladet har berättat om hur flera bibliotek, både folk- och universitetsbibliotek, har blivit vandaliserade, berättar nu bibliotekschefen i Tempelhof-Schöneberg, Boryano Rickum, om hur han ser på hur de kan skydda demokratin och samtidigt förbereda och skydda personalen.

Han hör av sig i ett noggrant mejl, med långa svar på Biblioteksbladets frågor. Boryano Rickum konstaterar att de har bestämt sig för att inte installera någon form av säkerhetsteknik som till exempel kameror. Däremot hyr de in vakter när de organiserar evenemang som på ett eller annat sätt rör politiska ämnen.

Boryano Rickum tror att förövaren på ”hans bibliotek”, en man i 30-årsåldern som förstörde ett antal böcker, ville hindra medborgarna att tänka kritiskt kring ämnen som rör högerextrema grupper och nazister. Bibliotekschefen menar att det enda möjliga för bibliotek i det här läget är att hantera antidemokratiska attacker genom att göra precis tvärtom, öppna dörrarna på vid gavel för samtal om demokrati.

”Vi bjöd in alla de berörda författarna till områdets huvudbibliotek, där alla dessa incidenter skedde. Vi gav författarna och medborgarna en möjlighet att träffas och diskutera böckerna och ventilera sina tankar. Det är ett sätt för oss som bibliotek att ge människor chansen att själva få bilda sina egna uppfattningar när det kommer till frågor om politik och demokrati”.

Folkbibliotek i Tyskland har hamnat mer och mer i fokus för antidemokratiska rörelser och Boryano Rickum anser att den demokratiska, offentliga sfären är i fara. Han menar att bibliotek och andra offentliga institutioner måste vidta åtgärder.

”Jag är övertygad om att vi kan göra mycket för att stärka demokratin och det liberala samhället genom att bjuda in människor till våra byggnader, till våra platser och genom att tillhandahålla såväl information som nyheter från välgrundade, verifierbara källor. Det måste vi göra, det finns inget alternativ”, menar Boryano Rickum, bibliotekschef i Tempelhof-Schöneberg i Berlin.

1. Själv har jag aldrig varit med om att Expo försvinner från något bibliotek, men jag vet däremot att för 10-20 år sedan var det flera bibliotek som prenumererade på SD-Kuriren vilka fick i princip varje nummer stulet. Det föranledde dock så vitt jag kan minnas inga diskussioner om att vänstern försökte tysta den fria debatten eller om hot mot demokratin…

1. Magnus: Ja det var ju förkastligt att det skedde, och lika problematiskt som att Expo försvinner.
      Nu kanske vi har kommit längre så att den typen av diskussioner kan föras. Men ett fel i det förflutna gör alltså att vi ska hålla tyst om saker som sker här och nu bara för att det har andra politiska förtecken?
      Den här whataboutismen du ägnar dig åt är märklig. Vill du komma framåt med problematiken och hitta en lösning? Var då proaktiv. Gör omvärlden uppmärksam på politisk klåfingrighet från vänster eller sabotage från vänsteraktivister eller vad det nu kan vara, för samtalet på din arbetsplats, skriv en debattartikel. Men gör det inte apropå att någon lyfter faktiska problem kopplat till något/någon annan, då förringar du det hela bara. Det enda du gör nu, om och om igen, är att styra undan samtalet till något annat istället för att faktiskt prata om de problemen som lyfts.

1. Jens: Är det ”whataboutism” att påpeka inkonsekvens och hyckleri? Okej, då gör jag mig gärna skyldig till sådan! Och angående ”Det enda du gör nu, om och om igen, är att styra undan samtalet till något annat istället för att faktiskt prata om de problemen som lyfts” måste konstateras att om jag för en enda sekund trodde att jag kunde ”styra undan samtalet” hade jag nog lidit av någon slags storhetsvansinne. Allt jag tror mig kunna åstadkomma är som regel att något litet nyansera en väldigt ensidig bild, att visa på att det finns andra perspektiv än de i kulturvänsterbubblan.

2. Hos oss ”försvinner” tidskriften Expo och hylletiketten med jämna mellanrum. Ingen förstörelse men uppenbart någon som vill hindra besökarna från att ta del av tidningens innehåll.