Minibibliotek lanseras – med stöd från kulturministern

20 jan 2022 • 2 min

I dag lanseras de hundra – av förlagen kritiserade – minibiblioteken av Nykterhetsrörelsens bildningsförbund (NBV). Och det med stöd från inte mindre än självaste kulturministern.

Före jul skrev Biblioteksbladet om den satsning på minibibliotek som NBV, Nykterhetsrörelsens bildningsförbund, planerade runt om i Sverige. Då kritiserade bland annat förlaget Natur & Kultur projektet.

Jeanette Gustafsdotter invigde NBV:s kampanj. Foto: Studio Emma Svensson

På torsdagen invigdes kampanjen av kultur- och demokratiministern Jeanette Gustafsdotter. Den består av hundra minibibliotek från Abisko i norr till Smygehuk i söder. I sitt pressutskick skriver NBV att skapandet av små litteraturplatser är en reaktion på att läsandet i Sverige minskar och att fler och fler bibliotek läggs ner runt om i landet. ”Med syftet att inkorporera folkbildning där människor naturligt rör sig och samtidigt berika gatumiljön placeras de grafiska minibiblioteken på elskåp – för att på så sätt kombinera konst med lärande”.

Tio av de små biblioteken är vad NBV kallar för Heros, minibibliotek i stadsmiljöer som kallbadhuset i Varberg, Feskekörka i Göteborg och stadsbiblioteket i Stockholm. Minibiblioteken rymmer sammanlagt 8 000 böcker skänkta av 20 bokförlag och Lava – Kulturhuset i Stockholm.

Bland förlagen som skänkt böcker märks Modernista, Mondial, Ordfront, Polaris, Timbro och Kaunitz-Olsson.

Karin Tengby, projektledare för ideella verksamheten på Natur & Kultur uttryckte i Biblioteksbladet: ”Jag tycker att man utnyttjar författare och förlag”. Hon ställde också en fråga: ”Varför ska förlagen och författare antas skänka sina verk till en kampanj för NBV?”

Martin Kaunitz, en av de två förläggarna på Kaunitz-Olsson, konstaterar i ett mejl att de ser kampanjen som ett bra sätt att lyfta frågan om bibliotekens roll i samhället i dag: ”Vad är ett bibliotek? Är det en datorskärm där man gratis och enkelt kan tanka hem e- och ljudböcker eller är det en fysisk plats där ett aktuellt och brett kulturutbud kureras av kunnig personal? Vi tror det sistnämnda. Vi ser biblioteken som fysiska rum där man kommer i kontakt med idéer och tankar man kanske aldrig skulle stöta på annars, vägledd av kunnig personal – allt i en ickekommersiell kontext.”.

Martin Kaunitz påpekar också att det ”snart sagt finns ett apotek i varje gathörn”, men att det är längre mellan biblioteken och att vissa kommuner i Sverige bara lägger några hundralappar per person och år på biblioteken. Det är det, menar han, som den här kampanjen vill uppmärksamma. Han lägger till att ingen ifrågasätter det faktum att biblioteksersättning ska utgå till författarna på de vanliga biblioteken men att det har varit helt oproblematiskt att få med förlagets författare att vara med i den här tidsbegränsade satsningen på minibibliotek.