Nytt nummer snart ute – nu även på engelska

21 nov 2022 • 2 min

Nya Biblioteksbladet ägnas helt åt situationen inom den internationella biblioteksfederationen Ifla. Eftersom ämnet angår Ifla-medlemmar i hela världen produceras även en engelskspråkig edition av tidningen.

I veckan kommer Ifla-numret, den ny utgåva av Biblioteksbladet som helt ägnas åt situationen inom den internationella biblioteksfederationen som har sitt säte i nederländska Haag. Utöver den svenskspråkiga upplagan, som når läsarna senare i veckan, produceras en engelskspråkig edition av tidningen, med all sannolikhet för första gången i tidningens drygt hundraåriga historia.

– När vi har analyserat trafiken på vår webbplats Biblioteksbladet.se har vi kunnat se att den långa rad artiklar vi redan publicerat om Ifla under året, har varit flitigt lästa runtom i hela världen med hjälp av Googles översättningsfunktion. Därför var det självklart att översätta hela det här numret av tidningen, säger Biblioteksbladets chefredaktör Thord Eriksson.

Rapporteringen om Ifla startade i april när federationen meddelade att generalsekreteraren Gerald Leitner befriats från sina arbetsuppgifter. Att bringa klarhet i situationen har hela tiden varit en krävande uppgift eftersom organisationens ledning och den sparkade generalsekreteraren – som dock fortfarande har kvar motsvarande befattningen i Iflas stiftelse SIGL, mottagare av mångmiljondonationer från Bill och Melinda Gates stiftelse – konsekvent avböjer att svara på frågor.

Foto: Sandra Johnson

Representanter för Ifla har antytt att Biblioteksbladets rapportering och granskande journalistik kan leda till juridiska åtgärder, vilket Svensk biblioteksförenings generalsekreterare Karin Linder skrev om i sin krönika i Biblioteksbladets förra nummer.

– Det hade varit en uppseendeväckande attityd oavsett vem som stått för den. När det kommer från den globala bibliotekssektorns främsta representant, som säger sig stå för yttrandefrihet, är det förstås särskilt anmärkningsvärt, säger Thord Eriksson.

Det nya numrets huvudreportage är skrivet av frilansjournalisten Lisa Bjurwald. Illustrationerna till omslaget och reportaget är gjorda av Tzenko Stoyanov.

Det engelska numret finns att läsa här.

1. The dogged determination of the journalists on this website is to be applauded. Thank you for shining a light on the doings of this once respectable organisation.