Forskningsproposition med få besked om biblioteken

17 dec 2020 • < 1 min

Uppdraget till Kungliga biblioteket och Vetenskapsrådet om att samarbeta för öppen vetenskap behöver förtydligas. Det slås fast i regeringens forskningsproposition som presenterades på torsdagen. ”Behövs för att de ska gå mer i takt.”

Ibrahim Baylan och Matilda Ernkrans presenterade regeringens forskningsproposition vid en digital presskonferens på torsdagen.

Matilda Ernkrans (S), minister för högre utbildning och forskning, nämnde inte bibliotekens roll alls när hon presenterade regeringens forskningsproposition tillsammans med näringsminister Ibrahim Baylan (S).

På en direkt fråga efter den digitala presskonferensen svarade hon dock att forskningsbibliotekens roll är viktig.

– De är en väsentlig del av forskningsinfrastrukturen som vi satsar på och de ingår även i satsningarna på lärosätena.

I propositionen lyfts frågan om öppen vetenskap. Den forskning som är offentligt finansierad ska finnas öppen och tillgänglig nästa år, konstaterar regeringen i sitt lagförslag. Men det finns utmaningar i arbetet med att nå ett öppet vetenskapssystem. För att möta dem och för att skynda på omställningen behöver uppdraget som Kungliga biblioteket och Vetenskapsrådet har sedan tidigare bli tydligare.

– Vi förtydligar uppdraget för att de ska gå mer i takt, säger Matilda Ernkrans.

I övrigt satsar regeringen mer pengar på forskning, bland annat för att kompensera för risken att privat finansiering minskar på grund av pandemin, meddelade de två ministrarna under presskonferensen.

Särskilda satsningar görs på forskning inom fem områden: Klimat och miljö, hälsa och välfärd, digitalisering, ett demokratiskt och starkt samhälle samt kompetensförsörjning och arbetsliv.

Propositionen har arbetats fram av regeringen i samarbete med Centerpartiet och Liberalerna.

Läs mer ›› Wilhelm Widmark: ”Det behövs besked om öppen vetenskap”