Statsvetare: Anmälningsplikt för bibliotekarier kan riskera rättssäkerheten

18 dec 2023 • 2 min

Kommuner kan inte besluta att dess anställda slipper följa en eventuell lag om anmälningsplikt. Men det finns en komplex motsättning inbyggd om lagen ska omfatta alla offentliganställda, säger statsvetardocenten Jon Nyhlén. "Det känns rättsosäkert."

Flera kommuner och regioner har klubbat igenom ett nej till en eventuell lag om anmälningsplikt av papperslösa för offentliganställda. I Jokkmokk röstade en enig kultur- och fritidsnämnd nyligen för ett nej till anmälningsplikt för bibliotekarier i kommunen. Göteborgs stad gick så långt som att slå fast att kommunens anställda inte kommer att behöva följa en lag om rapporteringsplikt av papperslösa.

Men vad gäller egentligen? Kommer bibliotekarier i Göteborg att slippa rapportera misstankar om personer som vistas olagligt i landet?

Nej, konstaterar Jon Nyhlén, docent i statsvetenskap vid Stockholms universitet.

– Om lagen är utformad som att den omfattar alla offentliganställda kan en kommun inte säga att den inte gäller i den kommunen.

Hur skulle de göra den kontrollen av dem som kommer in på biblioteken? Hur ska misstanken kunna uppstå? Hur ska de göra urvalet? Det känns väldigt rättsosäkert.

Jon Nyhlén
Däremot är frågan om huruvida en lag om anmälningsplikt står i strid med exempelvis bibliotekariers yrkesuppdrag mer komplex.

– Där kan det ske en krock med hur man uppfattar sitt uppdrag, många tycker att det står i strid med vad yrket innebär. Bibliotekens funktion är en central del av demokratin och jag skulle säga att det kan uppfattas som en målkonflikt, säger Jon Nyhlén.

Det skulle också var rent praktiskt svårt att genomföra en lag om anmälningsplikt på ett bibliotek, tror han. Offentliganställda har skyldigheter att värna demokrati och rättssäkerhet och med en lag om anmälningsplikt pekar många kritiker på att det finns risk för brister i rättssäkerheten för många yrkesgrupper.

– Om man tar bibliotekspersonal, hur ska de utreda om besökare har rätt att vistas i landet? Hur skulle de göra den kontrollen av dem som kommer in på biblioteken? Hur ska misstanken kunna uppstå? Hur ska de göra urvalet? Det känns väldigt rättsosäkert, säger han.

För kommuner och regioner som beslutar sig för att säga nej till en eventuell lag om anmälningsplikt, trots att det ännu inte finns ett färdigt lagförslag, handlar det snarast om en politisk markering, tror Jon Nyhlén.

– Man gillar inte det här. Men man tar det också på allvar när det kommer till rättsaspekterna, att en kommande lag kan stå i strid med uppdraget både för bibliotek och andra kommunala verksamheter. Man har uppfattat att de här uppgifterna har legat på Migrationsverket och Polisen, nu utvidgas de och gäller även offentliganställda.

1. Jag tycker det vore intressant att läsa om hur det är tänkt att denna ev. lagstiftning ska följas upp. Alltså vem kommer ha ansvar för att kontrollera att jag som bibliotekarie följer lagen? Kommer det ske någonslags tester på ens arbetsplats? T ex att kommunen anställer ”skådisar” som får ”spela papperslösa” och besöka biblioteket, detta i syfte att se om tjänstgörande bibliotekspersonal i disken kollar ID och anmäler (till vem?) personerna för ”papperslöshet”? Kommer vi uppmuntras att ange kollegor som brister i sin nit att kontrollera ”suspekt papperslöshet” eller som ex vis vägrar anmäla uppdagad brist på dokumentation? Det sistnämnda borde vi diskutera mer…