Skolbibliotekarie och KB prisas av Internetstiftelsen

15 mar 2021 • 2 min

Monika Staub Halling, skolbibliotekarie på Backaskolan i Lund, är tillsammans med Kungliga biblioteket (KB) och Digiteket årets mottagare av priset ”Det gyllene förstoringsglaset”.

– Jag blev väldigt förvånad. Det är extra roligt att någon hade gjort sig mödan att skicka in en nominering och bedömt saker jag gjort utan att jag visste om det. Det känns väldigt hedrande att få priset, säger Monika Staub Halling.

Internetstiftelsen och Källkritikbyrån delar ut Det gyllene förstoringsglaset till personer eller organisationer som uppmärksammar källkritik och kritiskt tänkande på nätet. Två kategorier uppmärksammas: allmänhet och skola.

I den senare kategorin prisas alltså Monika Staub Halling som arbetar på lågstadieskolan Backaskolan i Lund där biblioteket som ligger mitt i skolan kallas Gulddraken. Enligt juryn gör hon de yngsta eleverna till källgranskare samtidigt som hon sprider kunskap till kollegor.

Hon träffar alla elever regelbundet och vet vad alla heter. Hon kan alla arbetslag och jobbar integrerat med övrig undervisning. Varje elev har bibliotekslektion varannan vecka som består av mik, källkritik och läsfrämjande.

Skolans pris 2021 Juryns motivering

Monika Staub Halling är en skolbibliotekarie som ständigt arbetar för att förmedla vikten av ett källkritiskt förhållningssätt. I sin skolvardag gör hon de yngsta eleverna till källgranskare, samtidigt som hon inspirerar och sprider kunskap till kollegor genom sitt utåtriktade arbete som författare och föreläsare.

Det som många skolbibliotekarier vittnar om att de saknar, det har Monika Staub Halling.

– Här på skolan fanns det tidigt en rektor som har signalerade att vi ska ha pedagogiskt biblioteksarbete. Alla här förväntar sig bibliotekslektioner, det är en totalt etablerad plattform, berättar hon.

Monika Staub Halling betonar att det är viktigt att omfattningen är rimlig för att kunna göra ett bra jobb. Hennes tjänst är på 90 procent och på skolan går 380 elever.

– Jag har mandat på skolan, kan ta initiativ och är med i olika utvecklingsgrupper. Jag har en position där det är erkänt att jag har något att tillföra. Tyvärr ser nog inte alla rektorer skolbibliotekariens roll på det sättet.

Hon sökte sig till Lund för åtta år sedan för att det var en erkänt bra skolbibliotekskommun. Men det har försämrats sedan dess, tycker hon.

–Skolbiblioteken organiseras i samverkan med flera förvaltningar, men de strukturerna har blivit försvagade. Vi skolbibliotekarier vill kämpa för att få tillbaka kommunen på rätt köl.

Allmänhetens pris Juryns motivering

Genom att öppna sitt tidningsarkiv och ta fram Digiteket har Kungliga biblioteket spridit kunskap och bidragit till allmänhetens fria åsiktsbildning. När allt stängde ned våren 2020 stod KB, genom att tillfälligt slå upp sitt digitala tidningsarkiv, för ett sällsynt inslag av uppöppnande. En kort stund sken solen in över vårt gemensamma kulturarv, en unik informationsskatt för den som söker källor. Biblioteken har varit mångas trygga hamn i oroliga tider. Med Digiteket har KB i samverkan med bibliotekssverige skapat en lärplattform för att bättre kunna besvara besökarnas frågor om det digitala. Digiteket är också en plats där den som vill kan lära sig mer om källkritik i en digital tid.

KB och Digiteket prisas i kategorin allmänhet. KB prisas för att det digitala tidningsarkivet öppnades för allmänheten i början av pandemin och för att ha skapat Digiteket. Den webbaserade lärresursen gör att bibliotekspersonal och andra kan förbättra sina digitala kunskaper.

Ett hederspris delas också ut och i år går det till föreningen Seniornet. Föreningen bryter isoleringen i pandemin för äldre genom att lära seniorer att använda internet, skriver juryn i sin motivering.

Hederspriset Juryns motivering

Pandemin har tvingat in många äldre i en lång och påfrestande karantän. Seniornet bryter den isoleringen och tillsammans har föreningens medlemmar lärt sig hur man tryggt kan använda mobilen, datorn och nätet. Det är lätt att gå på bedrägerier när man inte vet hur saker fungerar, och det är också lätt att kasta in handduken när tekniken verkar för svår. Men SeniorNet visar att det går. Föreningen har metodiskt och enträget arbetat fram en trygg gemenskap där Sveriges seniorer kan lära av varandra.