Skyddsombuden vittnar: Stor oro under lång tid

24 nov 2020 • < 1 min

Lokala skyddsombud i Göteborg berättar om beslut som har "stressats fram" och oro när stadsbiblioteket stängde.

– Det har varit mycket oro att våra besökare inte håller avstånd. Man är ute mycket bland besökarna och det finns en konstant risk för smitta, säger Anna Falkman, skyddsombud på Kortedala bibliotek.

– Vi har haft det så här sedan i våras. Vår arbetsmiljö har inte varit trygg.

Kortedala bibliotek är ett av 24 folkbibliotek i Göteborg som stängde på tisdagen efter huvudskyddsombudets skyddsstopp av alla folkbibliotek och bokbussar i staden.

Skyddsstopp på alla Göteborgs folkbibliotek

När besökarna började återvända till biblioteken i höstas steg oron hos personalen, berättar Åsa Axelsson, skyddsombud på Frölunda bibliotek. Ännu värre blev det när stadsbiblioteket stängde och beskedet om att datorer skulle finnas tillgängliga på just Frölunda bibliotek.

– Då blev vi riktigt rädda. Vi såg framför oss hur folk från hela staden skulle komma hit.

Det var ett politiskt beslut att datorer skulle finnas tillgängliga för besökarna, trots pandemin. Och processen gick väldigt fort, enligt Åsa Axelsson.

– Vi fick en känsla av att det skulle stressas fram. Det är jättesvårt för folk som behöver datorer, men det handlar om hälsa, säger hon.

– Problemet är att vi inte alls fick delta i processen när de stängde stadsbiblioteket och hur det kan komma att påverka stadsdelsbiblioteken som är öppna. Det är inte okej.

Oron för smittspridning har varit stor bland personalen under en längre tid, berättar Åsa Axelsson.

Huvudskyddsombudet har infört skyddsstopp på alla folkbibliotek i Göteborg. Skyddsstoppet gäller tills Arbetsmiljöverket har gjort en bedömning av situationen. Ingen på myndigheten vill dock uttala sig om vare sig situationen i Göteborg eller arbetsmiljön i allmänhet på bibliotek under pandemin. Presstjänsten meddelar endast att myndigheten inte kommenterar eller svarar på några frågor.

Vision: Kommuner bör överväga stängning av biblioteken

Dik: Biblioteken bör hålla öppet i den mån det är möjligt