Tio stulna böcker tillbaka på Kungliga biblioteket

22 okt 2021 • < 1 min

Några av de värdefulla böcker som stals av den så kallade KB-mannen har återförts till Kungliga biblioteket. ”Kan inte nog säga hur glad jag är.”

Av de 62 böcker som stals mellan 1995 och 2004 av den dåvarande chefen för handskriftsavdelningen på KB har tidigare sju verk kommit tillbaka. Nu har alltså ytterligare tio böcker hittats och lämnats tillbaka.

Bland de böcker som har återförts finns verk av Goethe, Christian Brandt och Thomas Hoppes. Några av böckerna är tryckta på 1700-talet och andra så tidigt som under första hälften av 1500-talet.

– Den äldsta boken som vi har fått tillbaka är från 1509, det tycker jag personligen var väldigt roligt, säger bibliotekarie Jan Ottosson som tillsammans med kollegan Greger Bergvall har jobbat med eftersökningarna efter de stulna böckerna.

Riksbibliotekarie Karin Grönvall säger att det är mycket värdefulla böcker för KB.

– Jag kan inte nog säga hur glad jag är att vi har fått tillbaka de här böckerna, att de har kommit hem.

Ytterligare 45 böcker saknas fortfarande.

LÄS MER ›› Så gick det till när de stulna böckerna hittades

En av de stulna böckerna som har kommit tillbaka till KB.