Viktigt att anmäla stök på biblioteket

14 mar 2022 • 3 min

Allt från påtryckningar om inköp av litteratur till rena dödshot. Hot och våld har de senaste decennierna uppmärksammats på allt fler bibliotek. Arne Ledenstam utbildar bibliotekarier i Region Gävleborg att möta och hantera hotfulla situationer.

I Söderhamn ligger biblioteket vägg i vägg med Systembolaget och i Bollnäs är fritidsgården granne med biblioteket. Det skapar olika typer av ordningsproblem som kan behöva olika typer av bemötande.

Vanligtvis är bibliotekarier duktiga på att bemöta stökiga personer, säger Arne Ledenstam på Företagshälsan i Region Gävleborg.

– De är ofta bra på det för de tränar på det hela tiden, om man jämför med andra verksamheter där stök och bråk inte förekommer.

Företagshälsovården i Gävleborgs län har bland annat stöttat biblioteket i Söderhamn där det fanns stora problem med stökiga besökare. Som Biblioteksbladet tidigare berättat har situationen förbättrats där under de senaste åren. Även personalen på Bollnäs bibliotek har utbildats för att möta hotfulla och stökiga situationer.

– Vi hade en incident med en besökare som uppfattades som hotfull. Eftersom vi inte har haft en sådan utbildning och vi har många nya i personalen, var det ett bra tillfälle att följa upp med företagshälsovården, säger Peter Hirseland, bibliotekschef i Bollnäs.

I Bollnäs finns en fritidsgård i anslutning till biblioteket, något som ibland leder till att ungdomar som inte har direkta biblioteksärenden ändå kommer dit.

– Det kan uppfattas som störande, men det är inte på något sätt ovanligt mycket. När det gäller alla former av bemötande, inte bara av ungdomar utan även personer med speciella behov, är det en konst att kunna bemöta alla olika typer av besökare på ett bra sätt.

Bollnäs bibliotek Foto: Nina Holmqvist, Bollnäs kommun

Det handlar delvis om resurser, poängterar Peter Hirseland, men också om utbildning och att känna till vilka rutiner som finns. Generellt tycker han inte att stöket ökar just på bibliotek, utan konstaterar att det som sker där är en reflexion av samhället i övrigt.

– Missbrukare har funnits tidigare, ungdomar har funnits och folk med psykiska problem, säger Peter Hirseland.

– Jag vänder mig mot det synsätt som man ibland kan höra, att alla var tysta och mer väluppfostrade på biblioteken förr i tiden. Jag vänder mig starkt emot det, jag tycker inte det finns några belägg för det.

Tips för att minska stöket:

• Samverka med kommun och polis
  • Gör ordentliga riskbedömningar
  • Ha tydliga rutiner att följa innan, under och efter incidenter
  • Se till att det görs incidentrapporteringar och polisanmälningar
  • Möblera om: Sänk hyllor och ta bort sittgrupper
  • Skapa kontakter med föräldrar
  • Undvik ensamarbete
  • Ha larm på biblioteket
  • För diskussioner om hot och våld på arbetsplatsen
  • Källa: Sunt arbetsliv
Det speciella med biblioteken är att de är offentliga lokaler som är öppna för alla. Samtidigt ska miljön vara relativt ostörd, konstaterar Arne Ledenstam på företagshälsovården i Gävleborg.

Arne Ledenstam på företagshälsan i Gävleborgs län utbildar bibliotekspersonal i att hantera hot och våld.

– Som jag upplever det är det en offentlig lokal som alla ska ha tillgång till och ändå ska personalen upprätthålla ordning. Många är duktiga på lågaffektivt bemötande, på att hålla sig sakliga och inte trigga personer.

Företagshälsovården lär ut hur man bemöter personer som är högljudda eller bråkar, utan att situationen eskalerar. Viktiga saker att tänka på om bråk uppstår är att larma, se till att man är fler i personalen samt se till att det finns reträttvägar om något allvarligt sker. Det är också viktigt att rapportera in hotfulla händelser samt polisanmäla när det behövs. Lågaffektivt bemötande handlar om att visa förståelse för en person som är upprörd eller irriterad, men ändå markera vilka regler som gäller. Man ska känna sig trygg i hur man bemöter stökiga personer på ett bra sätt och i att det finns rutiner att hänvisa till, förklarar Arne Ledenstam.

För att komma till rätta med ordningsproblem är det systematiska arbetsmiljöarbetet viktigt. Företagshälsovården stöttar verksamheten genom att undersöka, riskbedöma och föreslå åtgärder som kan följas upp. Det förebyggande arbetet är viktigt, understryker Arne Ledenstam.

– Att hamna i hot- och våldssituationer kan vara obehagligt, men om man har rutiner blir det lättare att hantera. Då slipper man komma i situationer där man behöver ta hand om personer som har kommit till skada eller blivit rädda.

Organisationen Sunt arbetsliv, som drivs gemensamt av fackförbunden och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), jobbar med ett nytt stödmaterial för trygghetsutbildningar som ska vara klart till sommaren.