Bildspel: Glittrigt avslut på Marskonferensen

22 mar 2024 • 2 min

Marskonferensen avslutades med glitter och dans. Men också med allvar. Petter Wallenberg och Inga Tvivel (Jan Ericson) från Bland drakar och dragqueens berättade om sitt arbete och om det hot och hat som nu är deras vardag.

Det var en lyckad konferens, konstaterade Christer Edeholt som sitter i projektgruppen. 140 deltagare och många intressanta samtal. Årets Marskonferens avslutades med två representanter från Bland drakar och dragqueens. De bjöd både på show och allvar.

Publiken fick ett smakprov på hur en sagostund med dragartister kan gå till. Och Inga Tvivel, alias Jan Ericson, klädd i helgrönt, lyckades få publiken att både ropa, sjunga och dansa. Alla fick också lära sig att skapa sitt eget dragartist-namn (upprepa den första stavelsen i ditt förnamn två gånger, lägg till ett ”la”, och därefter det du senast åt till efterrätt eller mellanmål på engelska gav nya artistnamn som Mama la Blueberrypie eller Papa la Candy).

Men de berättade också historien om hur allting startade. Och svarade på frågor som ibland hörs i debatten och i kommentarsfält om vad dragshow och dragqueen är (”det är teater”). De delade också med sig om den situation som deras arbete har lett till.

– Vi kan inte gå ut offentligt med vårt turnéschema på grund av hotbilden. Så ser det ut i Sverige 2024, sade Petter Wallenberg, regissör och grundare av Bland drakar och dragqueens.

De har utsatts för hat, hot och deras föreställningar har råkat ut för attentat från NMR.

– Vi utsätts för enorma mängder hat online. Flera så grova att de är föremål för polisens utredningar. Det har blivit vardag för oss.

Hur känns det då när nazister hotar föreställningarna för barn?

– Man blir ledsen när man möter hot från personer som inte vill att vi ska finnas. När vuxna personer hotar en barnteater, sade Inga Tvivel.

Men de ger inte upp.

Inga Tvivel konstaterade att fler behövs i kampen och fick sedan publiken att upprepade gånger svara på frågan: Vad gör vi med hat och hot?

– Sätter ner klacken och står emot, ropade publiken.

Kulturen måste vara fri även från klåfingriga politiker, sade Petter Wallenberg.

– Vi måste stoppa hatet. Vi krokar arm med alla vi känner. Biblioteken måste kunna arrangera regnbågsveckor utan att utstå angrepp eller påhopp.

Avslutningsvis tog Inga Tvivel upp en ask fylld av önskeglitter som ströddes ut över publiken. Magiskt önskeglitter.

– I sagans värld är allt möjligt och vi tror att det är så i verkligheten också.

Mer från Marskonferensen ››

Om rättvisa i ett digitalt samhälle ››

Universitetsstudenter läser allt sämre ››

Står självbilden i vägen för antirasistiskt arbete? ››