Med berättelserna som drivkraft

13 okt 2020 • 2 min

Berättelserna de stöter på från olika delar av landet och världen skapar engagemang hos årets två mottagare av Bengt Hjelmqvist-priset.

Cecilia Brisander och Barakat Aldammad, 2020 års Bengt Hjelmqvist-pristagare.

I år har juryn valt två pristagare till Bengt Hjelmqvist-priset. Båda har ett stort engagemang för två av bibliotekslagens prioriterade grupper; de nationella minoriteterna och personer med annat modersmål än svenska.

”På detta sätt vill vi lyfta två goda inspiratörer som bibliotekssverige kan finna klokhet och vägledning hos”, skriver juryn i sin motivering.

Båda pristagarna hittar sin motivation i de berättelser de möter i sitt arbete. Cecilia Brisander i sitt arbete med de nationella minoritetsspråken och Barakat Aldammad i sitt arbete med litteratur och medier på andra språk än svenska.

2020 års jury

• Lo Claesson, Svensk biblioteksförening, ordförande
  • Karin Zetterberg
  • Karolina Persson, Gislaved
  • Sofie Samuelsson, Regionbibliotek Stockholm
  • Ann Östman, Region Gävleborg, verksamhetsutvecklare bibliotek

– Tillgänglighet är en aspekt som vi inte haft uppe så tydligt i Bengt Hjelmqvist-priset de senaste åren. Och det handlar om tillgänglighet, vare sig man jobbar med mångspråk eller minoritetsspråk. Det är väldigt aktuellt, säger Lo Claesson, ordförande i juryn.

– Båda är så bra inom sitt område, därför var det ett väldigt svårt val. Annars hade båda varit värda att vinna var för sig också.

Priset delas ut den 12 november. På grund av pandemin hålls ceremonin digitalt.

Bengt Hjelmqvist-priset instiftades 1964. Svensk biblioteksförening delar ut priset årligen för ”framstående insatser på folkbiblioteksområdet”. Bengt Hjelmqvist beskrivs som akademiskt skolad och en stor humanist. ”Biblioteken tillhör alla”, var en devis han drev. Ofta återkom han till bibliotekens öppettider och ansåg att de skulle vara öppna när folk hade tid att gå dit.

Prissumman är på 25 000 kronor.

Förra året gick priset till Nick Johnson Jones.

Fler vinnare 2020

Svensk biblioteksförening delar ut flera priser, här är ett urval:
  • Årets mobila bibliotek: Hudiksvall. Ur juryns motivering: ”Hållbarhet, tillgänglighet, digital delaktighet och likvärdighet är ledord för en verksamhet med många funktioner.”
  • Collijnpriset (för bästa uppsats inom ämnet biblioteks- och informationsvetenskap): Anna Hallpers. Ur juryns motivering: ”Genom att lyfta fram teoretiska perspektiv som både berikar och tydliggör uppsatsens forskningsfrågor lyckas författaren på ett koncist och engagerande sätt ge läsaren en breddad insikt…”
  • Greta Renborgs pris för god marknadsföring av bibliotek: Jon Fällström, Umeå stadsbibliotek. Ur juryns motivering: ”Med stor fingertoppskänsla inspirerar han både kollegor och användare på ett ödmjukt och lyhört sätt.”