Polisen hoppfull hitta skyldiga till misshandel

22 feb 2022 • < 1 min

Polisen har gott hopp om att hitta de ungdomar som misshandlade och hotade en bibliotekarie på Backa bibliotek förra veckan. "Det här är jätteviktigt för oss."

Backa bibliotek i Göteborg delar byggnad med andra kulturverksamheter i stadsdelen. Foto: Johan Twedberg

Det var i samband med att biblioteket skulle stänga i tisdags förra veckan som en bibliotekarie fick flera slag i ansiktet då ett gäng ungdomar ombads att lämna biblioteket.

Enligt polisanmälan kom fem ungdomar in på biblioteket och när de blev informerade om att det var stängningsdags gjorde en av dem utfall mot bibliotekarien som då tog upp sin telefon för att fotografera ungdomarna. Hot uttalades för att bibliotekarien skulle radera bilden och en av ungdomarna gav bibliotekarien flera slag i ansiktet.

Polisen har inlett en förundersökning och har gott hopp om att hitta de skyldiga.

– Vi jobbar mot två personer. När vi tar in dem till förhör blir det ett särskilt förhör med vårdnadshavare, försvarare och socialtjänst, säger Richard Fagerberg, förundersökningsledare vid lokalpolisen på Hissingen.

– Det här är jätteviktigt för oss och har fått stor uppmärksamhet inom polisen. Biblioteken är en viktig samhällsfunktion.

Det är ovanligt med polisanmälningar om misshandel på bibliotek, enligt Richard Fagerberg.

– Vi får ibland anmälningar om ordningsstörningar, det är inte helt ovanligt, men det här är en annan sak.

1. Bra att polisen tar detta hot på allvar och tycker att det är ”jätteviktigt” att de får tag på ungdomarna, som misshandlade bibliotekarien. Polisen anser också att biblioteken har en viktig samhällsfunktion. Man kan tänka på hur det blev för bibliotekspersonal på flera bibliotek under pandemin. När många myndigheter med viktig samhällsfunktion stängde, vände sig folk till biblioteken med alla sina olika frågor och hjälp med att fylla i formulär etc. Personalen fick fler arbetsuppgifter, dessutom andra samhällsviktiga. Har man tittat på detta och frågat sig varför bibliotekspersonalen skulle ta ett så stort
    ansvar, när myndighetspersoner med samhällsansvar höll stängt och istället hänvisade folk till biblioteken?
    Jag vill tacka polismyndigheten, som ”höll öppet” även under pandemin.
    Marianne Ageberg
    Örebro