Besked: Alla elever ska få tillgång till bemannat skolbibliotek

15 sep 2023 • 2 min

Från och med 2026 läggs 433 miljoner kronor per år för att garantera att alla elever får tillgång till bemannade skolbibliotek. Det meddelar arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm.

Sammanlagt 1,8 miljarder kronor läggs för att få barn att börja läsa, att gå från skärm till pärm, som arbetsmarknadsminister Johan Pehrson (L), uttryckte det på presskonferensen som hölls på fredagen.

Han konstaterade vidare att vi har en läskris i Sverige, något som har framgått i den internationella studien om läsförmåga, Pirls. Framför allt unga som ligger på en mycket låg nivå i läsning har ökat, säger Johan Pehrson.

– Den här låga nivån har ökat med 60 procent sedan 2016. Om trenden skulle fortsätta skulle vi ha en ganska stor andel unga människor som är funktionella analfabeter.

En åtgärd för att öka läsförmågan är att ge alla elever tillgång till bemannade skolbibliotek.

– Väl fungerande skolbibliotek kan ha en enorm effekt för läsningen på skolan, säger skolminister Lotta Edholm.

– Det kan göra fler barn till bokslukare.

Satsningen inleds 2025 då 216 miljoner kronor avsätts för bemannade skolbibliotek. Från och med året efter, 2026, finansieras den fullt ut med 433 miljoner kronor per år.

– Vi aviserar detta redan nu för att kommunerna och övriga huvudmän ska få en möjlighet att ställa om och börja anställa skolbibliotekarier, sade Lotta Edholm.

Förordningstexten är inte färdig ännu och exakt hur definitionen av ett skolbibliotek ska formuleras är inte klart, meddelade Lotta Edholm.

– Exakt vad som kommer att gälla för små skolor och skolor som ligger nära folkbibliotek får vi se över. Det gjorde också Gustav Fridolin i sin utredning. Men det ska vara bemannade skolbibliotek, med skolbibliotekarier, men självklart kommer det att finnas undantag.

Läs också ›› Skolministern om anmälningsplikt för skolbibliotekarier

Det kommer bli svårt för alla skolor att hitta bibliotekarier, då det redan nu råder en brist på utbildade bibliotekarier. Enligt Lotta Edholm kommer det vara en process tills hela systemet är på plats.

– Vi har en brist på bibliotekarier nu, men det här är vägen framåt. Det är också en ny arbetsmarknad som öppnar sig för bibliotekarier. Det här kommer att vara en process.

De två ministrarna, båda från Liberalerna, meddelar också en satsning på läroböcker.

– Den här regeringen med Liberalerna har gjort en tvärvändning när det gäller synen på skärmar för små barn. Vi lägger en halv miljard kronor varje år på läroböcker, riktiga läroböcker, säger Lotta Edholm.

– Det har varit för mycket skärmar och för lite böcker. Vi lägger om den här helt okritiska digitaliseringen.

Väl fungerande skolbibliotek kan ha en enorm effekt för läsningen på skolan.

Lotta Edholm, skolminister

Se hela pressträffen i efterhand här:

1. Jag vill vara positiv, särskilt som bibliotekariestudent är det ju lovande för min framtid, men jag kan bara referera till min egen erfarenhet av att växa upp på landbygden, i en liten byskola i en kommun där det absolut fanns biblioteksresurser – tre mil bort i tätorten. Vi var ca 100 elever i skolan och vårt ”bibliotek” var en hyllrad Fåglar i Färg i ett förråd mellan klass 3-4 och klass 5-6. Ett par gånger om året kom bokbussen, då fick vi packa in oss i bussen, plocka upp vad vi kunde medan vi gick och hoppas att det fanns någon roligt i utbudet.

Om jag hade fått välja mellan en skärm och den tummade fåglar i färg som stått på hyllan sedan pappa gick i skolan, så hade jag nog valt skärmen. Är man så liten att man inte ”förtjänar” riktiga fysiska resurser så är virtuella medel bättre än inga medel. Vagheten i uttalandet rörande små skolor får mig att misstänka att min skola inte hade fått någonting med den här satsningen.

2. Positiv reform . Glöm inte att förse elever med läromedel viktigt att läsa facklitteratur i tryckt form .