SD har ändrat i motion om bibliotek

6 okt 2020 • 2 min

Sverigedemokraterna har ändrat i sin motion om vem som ska ha rätt att låna böcker på bibliotek. Aron Emilsson (SD) vill inte kommentera varför utan hänvisar i stället till partiets budgetmotion med en satsning på digitalisering av kulturarvet.

Aron Emilsson (SD), ledamot i riksdagens kulturutskott.

Sverigedemokraterna vill ändra i bibliotekslagen och se till att papperslösa inte ska kunna låna böcker på biblioteken. Men förslaget om att utlåning även ska knytas till medborgarskap har plockats bort sedan Biblioteksbladet uppmärksammade det förra hösten.

Aron Emilsson, riksdagsledamot och Sverigedemokraternas kulturpolitiske talesperson, har inte haft tid att svara på frågor på telefon, men meddelar i ett mejl att partiet ser över, reviderar och uppdaterar sina motioner årligen. Han svarar inte på frågan om varför skrivningen om medborgarskap är borta utan hänvisar i stället till partiets budgetmotion.

– Vad biblioteken framför allt behöver nu är den satsning vi gör i förslaget till statsbudget, trygghet och god arbetsmiljö. I övrigt har jag inget att tillägga, skriver han i mejl till Biblioteksbladet.

I sin budgetmotion lägger Sverigedemokraterna 100 miljoner kronor på biblioteken och digitaliseringen av den tryckta litteraturskatten. Denna och andra satsningar vill partiet finansiera genom bland annat slopad modersmålsundervisning och slopandet av det tredje året på praktiska gymnasieprogram.

SD vill också lägga en miljard kronor på en kulturarvssatsning där 11 miljoner årligen ska gå till Institutet för språk och folkminnen (Isof).

Generellt anser partiet också att kulturpolitiken till stor del bör fokusera på att vårda och värna det svenska språket och kulturarvet samt även svenska värderingar och kunskap om Sveriges historia, enligt budgetmotionen för 2021.

Tre år i rad har Sverigedemokraterna motionerat i riksdagen om ändringar i bibliotekslagen. En fråga som återkommande har tagits upp handlar om vilka som ska kunna ta del av bibliotekens tjänster. Men i år har partiet ändrat sina formuleringar.

Punkten om att utreda möjligheterna att knyta vissa bibliotekstjänster till medborgarskap är borta.

– En grundprincip är att allmän välfärd är skattefinansierad. Då ska vissa tjänster också vara knutna till medborgarskap och inte vara tillgängliga för alla som kan tänkas vilja ta del av dem, sade partiets kulturpolitiske talesperson Aron Emilsson till Biblioteksbladet förra hösten.

Frågan fick stort genomslag. Sverigedemokraterna backade sedan och sade att deras förslag endast handlade om papperslösa, men konstaterade att motionen behövde formuleras om.

Så har alltså skett och nu föreslår partiet fortsatt att personer som inte har rätt att vistas i landet inte ska ha rätt att nyttja bibliotekens tjänster som lån och abonnemang. Däremot ska bibliotekens fysiska rum fortsatt vara öppna. Förslaget om att knyta bibliotekens tjänster till medborgarskap har strukits helt.

Däremot vill Sverigedemokraterna även fortsättningsvis ändra i bibliotekslagen så att personer med annat modersmål än svenska inte prioriteras. Det är rimligt, anser partiet, att prioritera personer med funktionsnedsättning och personer som tillhör någon av de nationella minoriteterna. Däremot är det för kostsamt och ansträngande att på ett trovärdigt sätt lägga särskilt fokus på personer med annat modersmål än svenska. Uppgiften kan helt enkelt bli för övermäktig för små bibliotek, skriver SD i motionen.

I motionen hänvisar partiet också till rapporteringen om oroligheter på bibliotek och efterlyser en åtgärdsplan för hur biblioteksmiljön ska tryggas.

Fakta SD:s motion om bibliotek

Här finns Sverigedemokraternas motion från i höst att läsa i sin helhet. Motionerna från tidigare år, med skrivningen att tydligare knyta bibliotekstjänster till medborgarskap finns att läsa här:

1. Tänker att , om alla SD-politiker och deras anhängare hade haft tillgång till ett bra skolbibliotek under sin skoltid så skulle deras liv och deras politik sett annorlunda ut idag.