Strategi med få skarpa förslag

22 apr 2022 • 2 min

Den efterlängtade nationella biblioteksstrategin anger riktning och mål. Strategin innehåller däremot få konkreta åtgärder.

Kulturminister Jeanette Gustafsdotter presenterade på fredagsmorgonen den nationella biblioteksstrategin. Foto: Annika Clemens

Kulturministern läste på fredagsmorgonen sagor för en förskolegrupp på biblioteket i Kista norr om Stockholm. Därefter presenterade hon den länge emotsedda nationella biblioteksstrategin.

– Biblioteken står inför flera olika utmaningar. Bland annat en ojämn tillgång till bibliotek och minskat antal besök och lån, sa hon.

Ett förslag till strategi lades våren 2019 fram av Kungliga bibliotekets särskilda samordnare Erik Fichtelius. Under de tre år som sedan dess har otåligheten vuxit: varför kommer inget? Så sent som för drygt en vecka sedan skrev Fichtelius själv en debattartikel där han efterlyste konkreta politiska åtgärder, inte minst för att slå vakt om digitaliseringen av det tryckta kulturarvet.

Resultatet som nu lags fram innehåller få konkreta förslag utan pekar snarare ut en inriktning att stödja och stärka biblioteken inom det allmänna biblioteksväsende sammanfattat i strategins tre fokusområden:

• Ett biblioteksväsende som är tillgängligt och relevant för alla.
  • Som bidrar till och följer samhällets utveckling.
  • En nationell infrastruktur för biblioteksväsendet.

Ett av få konkreta åtgärder är att regeringen ger Statens kulturråd i uppdrag att, i samverkan med Kungliga biblioteket, analysera folkbibliotekens framtida behov och föreslå nya former för statens stöd till folkbiblioteken, efter att satsningen på stärkta biblioteket avslutas 2023.

Regeringen slår också fast att digitala tjänster kan vara viktiga för att bidra till jämlik tillgång av bibliotekens verksamhet. Slutsatsen är att staten därför bör bidra i arbetet med detta. I den nya strategin ingår därför att ge KB i uppdrag att utveckla nationella bibliotekstjänster för vissa prioriterade grupper som till exempel personer med annat modersmål än svenska och nationella minoriteter.

I KB:s nationella biblioteksstrategi föreslås en nationell plattform för utlåning av e-böcker, något regeringen däremot inte har tagit ställning till. ”Det är en komplex fråga och det finns ett behov av att samla berörda aktörer kring denna fråga”, skriver kulturdepartementet i strategin.

Strategin ska gälla till 2025.

Kommentarer om strategin ››
Johanna Hansson, Svensk biblioteksförening: ”Magert resultat”
Karin Grönvall, riksbibliotekarie: ”Skönt med avstamp”